Zsebszörnyűség
2016. augusztus 01. írta: waddy

Zsebszörnyűség

Összefutottam egy volt tanítványommal. Szó szerint, mert épp futott valahova. "Ne haragudj", szólt oda, hiszen már jó ideje tegeződtünk, "de sietek, mert ma jön ki egy új pokémon!"

Utána néztem. Csatlakozott egy népes társasághoz, mindegyikük kezében világító képernyőjű okostelefon. Aztán másképp is utánanéztem: kíváncsi voltam, mit is jelenthet az a rejtélyes mondat, amit futtában odavetett. Arról van szó, hogy emberek a szabadidejükben csapatokba verődnek és virtuális figurákat gyűjtenek utcákon, tereken, mindenütt. Munka után hazamennek, átöltöznek, és okostelefonjukkal a kezükben társas sétára indulnak.

A sétát már a régi görögök is ismerték. Ki oszlopcsarnokokban, ki árnyas ligetekben sétált a barátaival, tanítványaival, és meghányta-vetette a világ dolgait. Járkálni, kószálni, vándorolni, barangolni jó dolog. Akár céltalanul, akár eltökélten, mindenképpen fontos és hasznos időtöltés. Amikor a népmesék legkisebb szegénylegénye elhatározza, hogy szerencsét próbál a világban, valójában a szabadságot, a kalandot keresi, a kíváncsisága viszi messze földre, hogy tanuljon, gazdagodjon, és élményeit megoszthassa a többi emberrel. Az iparoslegénynek vándorútra kellett mennie, hogy más mesterektől sajátítsa el a szakma fortélyait; csak ezután jelentkezhetett a mestervizsgára.

Van, aki visszatér majd újra útnak ered; van aki célhoz ér, és olyan is van, aki ott ragad az úton és hobó lesz. Vagy  - kissé nyersebben: csavargó. Fellengzősebben: gördülő kő, akire nem tapad moha. Annak idején volt egy legjobb barátom, akivel egész délutánokat sétáltunk át a Duna parton: előbb én kísértem hazáig őt, majd ő engem és így tovább. Barátokkal sétálni ma is szeretek, könnyebben, oldottabban megy a beszélgetés, szabadon mozog a kezem-lábam - és testmozgásnak se utolsó.

Ahogy ez a mostani divat is hasznos: kicsábítja a számítógépek előtt kockuló humanoidokat a természetbe: fák között, ösvényeken kell sétálni - ha pokémon-tojást is szeretnének, akár több kilométernyi utat is megtéve! De az egész mögött egy rettenetes és veszélyes idea áll: központilag vezérelni jelentős tömegeket, hogy azt tegyék, amit az - amúgy zseniális - applikáció-tervezők - akarnak. Fiktív ábrákat keresnek a bokrokban és gyermeki örömmel ujjonganak, amikor rábukkannak egyre. Persze verseny is zajlik: az győz, akinek több pokémonja van. És az igazi mélypont: amikor két gyűjtő szembe áll egymással és párbajt vív egy különösen értékes fiktív állatért!

Mondhatjuk persze, hogy tizenéves srácoknál elmegy, ha egész életüket a telefonjukban töltik ( nem megy el! ) De 30-as, 40-es férfiak és nők vajon miért választják a szabadidő eltöltésének ezt a kívülről vezérelt, természetellenes és álságos módját? Jobb kamerán keresztül nézni a tájat? Geoládát keresni nem elég buli?Jó azt csinálni, amit sokan mások?

Én már a tamagocsi-őrületet sem értettem. Később értetlenül figyeltem, amikor emberek rohantak haza, hogy megetessék Farmville-i állataikat és megöntözzék nemlétező növényeiket. Most meg itt vannak a zsebszörnyek! Mintha a valóság nem lenne elegendő vagy megfelelő környezet számukra, és csak egy mesterségesen generált világban éreznék otthonosan magukat. Ahol biztosan tudni, honnan szól a kolomp, és a juhász mindig valami kedves nótát fúj furulyáján.

Csak azok a birkák legalább valódi füvön élnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr968926924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

daev1 2016.08.01. 15:02:25

Sajnos nem mindenki lehet digitális analfabéta, vagy megmondóember. A bejegyzés elején levő - nyilván pontatlan - idézetből látszik egyébként, hogy a szerző maga sem érti, hogy miről alakított ki határozott véleményt. Minden esetre a célközönség nyilván jót bosszankodik majd, hogy ezek a mai fiatalok, húsz éve bezzeg nem volt pokemon, mégis tudtunk kapálni.

Yobbágy Fery 2016.08.01. 15:21:53

Egyszerű a válasz, csak kicsit utána kéne nézni pár dolognak.
A Pokémon 1997-ben jelent meg a TV-ben (nálunk persze egy kicsit később, talán 1999-ben), amikor egy mai kora 30-as ember még bőven tizenéves volt. Aki akkor rajongó volt, az most kapott egy lehetőséget, hogy ő is részese legyen. Innentől kezdve pszichológia.
Vannak olyanok is, akik nem voltak rajongók (pl. én se, pár részt láttam, meg ismertem az ikonikus pokémonok nevét, de ennyi), de kipróbálták, felrakták a telefonjukra és bejött nekik. Mert végülis mi a játék célja? Sétálni kell a különböző pontok között (amik mind valamilyen látnivalók), közben össze lehet futni másokkal, akik szintén hajkurásszák a kis dögöket, lehet beszélgetni, ismerkedni - az első közös téma adja magát. 2016-ban mindehhez (sajnos) kell egy ilyen játék.

GBC 2016.08.01. 15:22:43

Én is azt szeretem, hogy mindenkinek van véleménye róla, persze ki nem próbálná, utána nem nézne, csak leszólja a dolgot. Ebben a nagy felhajtásban kb 2-3 hónap van, utána már senkit nem fog érdekelni, csak egy nagyon kis réteget, és le fog csengeni, de addig mindenki okos lesz. Nekem az az elvem, hogy ha valamiről véleményt alkotok, akkor azzal előtte megismerkedek, hogy ne csak mások véleményét summázzam.

Ik4r0s 2016.08.01. 15:27:55

Jó látni, hogy nem csak én látom így a világot 22 évesként.

Ik4r0s 2016.08.01. 15:29:03

@daev1: Egy tanárról beszélünk. Nehogy már ő ne tudja, hogy mit ír!

daev1 2016.08.01. 15:39:07

@Wok: Nem egyértelmű, hogy az "így" a bejegyzésre, vagy a kommentekre utal. Btw én - többek között - egyetemi tanár vagyok, akkor én még jobban tudom?

Mankel 2016.08.01. 16:55:57

A valóság nem ad ilyen gyors és egyértelmű pozitív visszajelzéseket. Az élet egy szemétláda és ott tol ki veled ahol csak tud. Szerintem zseniális, hogy mozgásra bírták az embereket. Majd megunják és abbahagyják.

Ik4r0s 2016.08.01. 17:41:47

@daev1: Érdekes így ezzel az infóval válaszolni. Elméletileg az okos telefonok főként a gimnazistákat hódították meg jobban, pár tény és való, hogy az egyetemisták is nyomkodják. Én mégis kiállok a tény mellett, hogy főként gimisek, de inkább általános iskolások azok akik Pokémonoznak.

Ria_ch 2016.08.01. 18:32:53

Erös negyvenes vagyok, a rajzfilmeket soha nem láttam. Viszont 2 hete raktam fel ezt a játékot a mobilomra és azóta 150 km-t gyalogoltam / túráztam, pedig normál esetben napokig nem teszem ki a lábamat a lakásomból. Engem ezért érdekelt és ezért is fogom folytatni :-)
Végülis a 3 csillagos medált 1000 km legyaloglása után fogja csak megadni.... ;-)

waddy 2016.08.02. 01:03:36

Valóban nem próbáltam ki a játékot, ugyanis nincsen okostelefonom. Annyira buta telefonom van, hogy kizárólag telefonálni lehet vele. Viszont kerti munkát végezni ( noch da zu: kapálni ) szeretek, mert valódi természetközeli tevékenységnek tartom.

Mr. Neutron 2016.08.02. 17:14:34

Bár én egyelőre kimaradok ebből a pokémon őrületből, az a véleményem, hogy most valami nagyon fontos dolog kezdődik el. Ez egy nagy változás első aprócska kis rezdülése. Ez az első, egyelőre technikailag primitív "augmented reality" alkalmazás, amit tömegek használnak. Ilyen értelemben történelmet ír. Volt már hasonló GPS játék, amiben virtuális lények üldözték az utcákon a játékosokat, de az nem aratott nagy sikert és hiányzott belőle valami, ami a Pokémon Go-ban megvan: a játékban kiterjesztett valóság (bizonyos helyen megjelenő pokémon figurák) a játékosok közös illúziójaként létezik, ami emberek közötti interakciót (versenyt, párbajt) is lehetővé tesz.
süti beállítások módosítása