Süllyedünk
2016. július 15. írta: waddy

Süllyedünk

Meghalt Esterházy Péter. A számos emlékező írás között feltűnt egy Pozsonyi Ádám névvel jegyzett rövid szöveg. A szerző, akit a Blikk "Esterházy írótársa"-ként említ, a tegnap elhunyt írót ritka kártékonynak és felettébb unalmasnak tartja. Beköszöntő mondata szerint: "halottról igazat vagy semmit".

De mortuis nihil nisi bonum. Általánosan elfogadott értelmezés szerint: halottakról csupán jót ildomos mondani. Természetesen mindenkinek, így Pozsonyi Ádámnak is joga van a véleményéhez.  Magánemberként, barátai körében kedvére hangoztathat tetszőlegesen ordas kijelentéseket, gyalázkodhat vagy böföghet. Punkzenekarát felhasználhatja a művészi önkifejezés sajátos megnyilvánulásának közegéül. Újságíróként takarózhat a sajtószabadság formális érvényesítésével.

De van itt néhány probléma.Az idézett latin mondás nem az igazmondásra szólít fel, hanem a kegyelet lelkiismereti parancsára vonatkozik. Ezzel, feltehetően, Pozsonyi Ádám is tisztában van. Amiben téved, az az, hogy úgy véli: igaza van. Nem. Nincs igaza. Nem is az igazat írta, hanem a személyes érzéseit, jelesül ellenérzéseit Esterházy Péterrel kapcsolatban, ahogy ezt korábban már Spiróval, Konráddal, Nádassal is tette. És önmagához képest decens modort választott, hiszen míg korábban pusztításra, vandalizmusra biztatta olvasóit, ezúttal ilyesmire nem vetemedett. Gondolom, most rendkívül büszke önmegtartóztatására.

Nincsen rá oka. Az élet tisztelete, a tolerancia, a megértés, a szabadság, a kegyelet - csupa olyan érték, amely előtt illendő meghajtani a fejünket, és - ha módunkban áll - ezek mentén alakítani saját életünket. Nem mindig sikerül, de legalább törekedni szokás rá. Pozsonyi Ádám nem törekszik erre. Nem erre törekszik. Ahogy 2009-es cikkében írja: "Erkölcsi gátlásunk ne legyen."

Az időzítés sem megfelelő. Frissen kiásott sírgödörnél nem káromoljuk az istent, függetlenül attól, hogy hiszünk-e benne vagy sem. Ady szifiliszéről, Kosztolányi kokainozásáról nyíltan beszélni ennyi idő elteltével már nem számít kegyeletsértésnek. Ha az ember nem érti Joyce-t vagy Cocteau-t, sznobizmus ennek ellenkezőjét állítani. Ha unalmasnak tartom, becsukom a könyvet és kész. Az idő el fogja dönteni, hogy én voltam-e igénytelen, vagy az alkotás volt-e fércmű.

Értem én persze Pozsonyi Ádámot. Mindenképpen eredetit, meghökkentőt akart írni, látva, hogy a közvéleményt  sokkhatásként érte a halálhír. Stílusos lehetett volna valami esterházysat írni, mondjuk pamfletet; netán kritikát,a Hasnyálmirigynaplóról - de ehhez valószínűleg nem elég tehetséges.

Márpedig a stílus fontos. Tudni kell, mikor mit lehet és kell mondani. Aki meg írásra adja a fejét, tudjon bánni a szavakkal, és legyen füle arra, hogy szavai milyen és mekkora visszhangot keltenek az olvasókban. Hogy milyen az a közeg, amelyben ő azt a felelősséget veszi magára, hogy gondolatokat fogalmaz meg és közvetít.

És éppen ez az, amitől tartok. Hogy vajon a közeg, amelyben élünk az ilyen nemtelen és alantas hangnemre fogékony-e, vagy képes-e tisztelettel adózni egy embernek, akinek a műveit esetleg nem érti, nem szereti. Mert ha Pozsonyi Ádám hívei alkotják a hangadó és hangzó többséget, akkor hamarosan szemétre kerülnek az általuk magyarságtól idegennek tartott művek, és adandó alkalommal azok írói és olvasói is.

Tudom, hogy bizonyos szint fölött nem süllyedünk bizonyos szint alá. De sajnos úgy látszik, egyre többen választják a szint alatti létet, és süllyednek. Süllyedünk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr708892152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zacipaci 2016.07.15. 21:08:52

Ki a fasz ez a pozsonyi???

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.07.15. 22:18:59

Pozsonyi szellemes és jó író, a ballibsik nagy bosszantója. Biztosan igazat ír, ha a hazai judeoliberális poszt-kunbélista magyargyűlölő csürhe köpködi.

grafoguru 2016.07.15. 22:37:12

@Jóléti Dán Kekszesdoboz:

"Biztosan igazat ír, ha a hazai judeoliberális poszt-kunbélista magyargyűlölő csürhe köpködi."

Szóval neked nem sikerül megítélni, hogy igazat ír-e (mondjuk hogyan is sikerülhetne...).
Gondolom életeteben nem olvastál Esterházytól egy árva sort sem.
Ja, gondolom mástól sem.
A baj, hogy a te szavazatod ugyanannyit ér, mint bárki másé, akinek az IQ-ja 50 fölött van. Ebből él a Vezíred, és a pozsonyi féle gennyládák.

Aranyi Gábor 2016.07.15. 23:22:18

@zacipaci: Ki a fasz az az Eszterlánczy? Ja, akinek az apukája olyan... izé volt... Aki a Hogy gondozd a magyarodat sz@rta ki magából egy borús reggelen/délután? Aki a posztmodern jegyében fejezeteket lopott másoktól, csak a neveket cserélte ki, és kíváncsi volt, h. rájönnek-e. Rájöttek. Aki a hervadt (metélt) farkáról elmélkedett a fürdőszobában, amikor a 15 éves lánya rányitott. Aki veretes ősmagyar stílusú naplót íratott egy teltkeblű cigánylánnyal. Gryllus Dorkát én is meg....ném, többször is. A Tizenhét HAT Tyúk-ból hogy lett Vészfékek iskolája? AHogy Péterből Cs. Lili fiatal kúró. Eszterlánczy lányát nem ismerem, de nem is akarom. Herczegi rokona alig várta már, hogy fejjel mártogassa oda, ahová kell. (Sertésimin gyakorolt, edzett...)

czjanos 2016.07.16. 05:45:03

Esterházy Péter még akkor is "élni fog", amikor Pozsonyiról már azt sem fogják tudni, hogy élt-e valaha egy ilyen nevű ember.

Ybl 2016.07.16. 07:07:27

@grafoguru:

Bezzeg az ilyen bolgárgyuri-féle tetvek, mint te....
Olvassál is jó sok Eszteházy-t, az ávós emlőn nevelkedett, identitászavaros "költő"-t.

röf 2016.07.16. 07:11:59

Sír a telefon.
De az élet megy tovább, legfeljebb kicsit vidámabban....

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.16. 07:40:07

A kegyeletnek nem része a hazugság. Egy közéleti személy halálakor igenis teljesen rendjénvaló elmondani azt is, hogy esetleg nem szerettük tevékenységét.

vuvuvu2 2016.07.16. 08:07:34

ha már káromlásról írsz akkor írd nagybetűvel Istent, mert egyébként egy félművelt hipokrita vagy

"Abban az időben Jézus így fejezte be a hegyi beszédet: „A mennyek országába nem jut be mindenki, aki azt mondja nekem: Uram! Uram! Csak az, aki mennyei Atyám akaratát cselekszi. Azon a napon sokan mondják majd nekem: Uram, Uram! Hát nem a te nevedben prófétáltunk? Nem a te nevedben űztük ki az ördögöket? Nem a te nevedben tettünk annyi csodát?
Én akkor kijelentem majd nekik, hogy nem ismertelek soha benneteket. "
Mt 7,21-29

hipokrita, itt éppen rólad van szó...

vuvuvu2 2016.07.16. 08:09:52

@vuvuvu2: BTW kisbetűvel írni Istent az is belefér a káromlás kategóriájába, kedves hipokrita...

grafoguru 2016.07.16. 08:12:36

"Bezzeg az ilyen bolgárgyuri-féle tetvek, mint te....
Olvassál is jó sok Eszteházy-t, az ávós emlőn nevelkedett, identitászavaros "költő"-t."

Fogadd őszinte gratulációmat a magvas, kultúrált, nyitott és innovatív, a világot előre vivő gondolkodást tükröző remek hozzászólásodhoz.
Egy dolgot azért hozzátennék: ha valamit nem értesz, nem kell feltétlenül véleményt mondani. Lehet hallgatni is. Gondolom az atomfizikához sem szólsz hozzá ekkora vehemenciával. Ja, de. Ha libsibolsisorosbérencháttérhatalomirányított az atomtudós.

inebhedj - szerintem 2016.07.16. 08:50:50

A kiindulásban nem vagyok biztos. Ha a "bonum" a használatos, a teljes mondatban akkor is "jól"-ként fordítandó, ha a "bene", akkor végképp, de találkozhatunk "vere" formával is (ami "igaz"). A görög változat a "rossz száj" tilalmát említi. Akárhogy is, a "jót" fordítás a legkevésbé valószínű, hiszen az "kegyes hazugságot" jelent. Általánosan _elfogadott_ értelmezés szerint mindenesetre "igazat" szóljunk, az értelmezés nélküli szajkózás használja "jót" változatot.

(Hasonlóan mondjuk a nevezetes éhező nép egyen kalácsot félreértelmezett, de elterjedt legendához.)

MIx 2016.07.16. 08:55:01

@Aranyi Gábor: Förmedvényed első mondata megmondja ki vagy, tudatlan, műveletlen és kegyeletsértő. Felvilágosítalak: EP-t a művelt Európa a legnagyobb mai magyar (és európai) írónak tartja. Én is.

MACISAJT 2016.07.16. 09:06:23

Plágiummal vádolják Esterházy Pétert
2010.06.10
Több amerikai író indított szerzői jogi pert a Harmonia Caelestis ellen az Államokban, most pedig Németországban vádolják lopással Esterházy Pétert.

Sigfrid Gauch Németországban azt állítja, hogy Esterházy Péter egy teljes fejezetet emelt át az ő 1979-ben megjelent Vaterspuren című (Apa-nyomok) regényéből. „Mora Terézia műfordító még azt a fáradságot sem vette, hogy visszafordítsa németre az Esterházy által magyarított fejezetet, hanem visszanyúlt az én könyvemhez, és szinte szó szerint átemelte az inkriminált fejezetet" - állítja Gauch.

Esterházy egy német talk-show-ban kifejtete: a kiválogatott szövegeket egy új, általa kreált kontextusba helyezte. Kőműves hasonlattal élve „azzal dolgozott, amit talált: egy kicsit megmunkálta őket, s rakta egyiket a másikára. Így épült fel a ház, a mű". A szintén érintett író Josef Haslinger szerint az eredeti idegen alkotásrészek beillesztésénél minima moralia a forrás feltüntetése. „A hosszabb passzusokkal szereplő írók joggal tarthatnak arányos részre igényt Esterházy bevételeiből" - vélekedik Lothar Müller, a Süddeutsche Zeitung irodalomkritikusa.

A poetica licentia az irodalmi kollázsokra is érvényes, azaz hogyha az eredeti összefüggésbe be tudja ágyazni az un. plagizátor az idegen szövegeket, úgy nem plagizál. Így az Esterházy Péter ellen indított per kimenetele igen kétséges. "

Na ja. Elintézték az egészet azzal hogy ez "vendégszövegeket" (!) használt.
Majd ugyanazok három évvel később felfedezték hogy egy kétszeres olimpiai bajnok 1993-ban egy senki által nem olvasott diploma dolgozatban átvette egy bolgár akárki mondatait. Na kitört a ballibsi őrület, feszítsék meg, borzasztó ami történt, hallatlan, "plagi bá'" szólt a bélyeg, sőt máig fajkasházis humor a "schmittelt" ige...

Hát így működik a balliberális gépezet, melynek az elhunyt egyik jeles alkotója volt.

U.I.Ami pedig a "kegyelet" kérdését illeti, ezt illik azoknak is mondani akik pl. ma Hóman sírján ugrálnak...

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2016.07.16. 09:16:06

Esterházy meghalt, ebben biztosak lehetünk. A mennybe jutott? Halálának körülményeiből inkább arra következtetnék, hogy elvitte az ördög.

Conchobar 2016.07.16. 09:18:28

Baszki! Ha már Pozsonyi Ádám írásáról beszélsz, akkor tegyél már be egy élőkapcsot, hogy mi is el tudjuk olvasni. Mégiscsak elképesztő, hogy azt se tudjuk mi az, nem láttuk, nem olvastuk, csak azt tudjuk meg (tőled), hogy miként kell gondolkodni róla

Conchobar 2016.07.16. 09:45:28

@MIx: "Felvilágosítalak: EP-t a művelt Európa a legnagyobb mai magyar (és európai) írónak tartja" - Talán azt a 'művelt'-et ki kellene cserélni egy másik jelzőre, egy olyan jelzőre, amely politikai hovatartozásra vagy világnézetre, (esetleg etnikumra) utal

Bafana 2016.07.16. 10:07:25

waddy:
Nem találom a felháborodott írásodat arról, amikor a halott Csurka Istvánt rúgdosta a galíciai gyüttment ómigráns "értelmiség". Segíts légyszíves, merre találom, mert nem akarom, hogy a kettős mérce vádja érjen!

Adam Ant 2016.07.16. 10:12:21

@Jóléti Dán Kekszesdoboz: egy fenét, Pozsonyi egy közepesnek is gyenge írócska, aki igyekszik nagyokat mondani, hogy felfigyeljünk rá, mi igyekszünk is, de mindig belealszunk, olyan unalmas.:)

Adam Ant 2016.07.16. 10:18:28

Az összes tetves, kényszeresen véleményező troll mondata nem ér annyit a nagy összefüggésben, mint egyetlen finomra polírozott Esterházy írás, ezt persze nyilván ők is tudják, azért hozzák ki magukból a legrosszabbat! :)

Satyatya 2016.07.16. 10:24:24

Ez a görény Pozsonyi gimnazista osztálytársam volt. 2. év után több tárgyból bukott, majd ment levesbe, lehet, valami dolgozók iskolájában, estin végzett Igazi művelt elme és pozőr!

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.07.16. 10:49:00

@a BircaHang Média szerk.: Igen, de egy bizonyos idő elteltével, és semmiképpen sem a temetése előtt. Fairplay..

Komodoi 2016.07.16. 11:14:26

A cikkíró műveletlen, nem alkalmas irodalmi kérdésben állást foglalni.

"De mortuis nil, nisi bene." = Halottról jól (tehát nem jót hanem jól, vagyis igazat, hitelesen) vagy semmit.

MACISAJT 2016.07.16. 11:18:56

@Adam Ant: ("Az összes tetves, kényszeresen véleményező troll mondata nem ér annyit a nagy összefüggésben, mint egyetlen finomra polírozott Esterházy írás")

Ja.
Amúgy még ezeket a cizellátságokat is lopta...
Van pl. egy Márai idézet, amit később Esterházy ellopott (persze, az efféle plágium nem afféle plágium, ez "haladó, progresszív" plágium, pardon "vendégszöveg"), így szólt:

Márai Sándor :'Ami a naplóból kimaradt 1945-1946', 308. oldal:

"Nincs nekem a zsidókkal semmi bajom. Csak a szemtelen és tisztességtelen emberekkel van bajom, akik között feltűnően sok a zsidó."

és
Esterházy Péter: Harmonia caelestis, 598. oldal:

"Nincs nekem a zsidókkal semmi bajom. Csak a szemtelen és tisztességtelen emberekkel van bajom, akik közt föltűnően sok a zsidó."

Komodoi 2016.07.16. 11:19:06

@czjanos:

Esterházy addig fog élni, amíg német nyelvterületen megbukik az őt támogató liberalizmus.
Ez a bukás kétféleképpen következhet be, vagy a német nemzetiek buktatják meg és söprik ki, vagy a bevándorló muszlimok buktatják meg és söprik ki, de egyik esetben sem marad emléke Esterházynak.

Komodoi 2016.07.16. 11:41:37

@MACISAJT:

Nekem az a legkedvesebb emlékem Esterházy Péterről, hogy az MSZP-kormány idején a köztévében volt vendég, a műsorvezető illedelmesen köszönt neki, ő meg demonstratíven nem viszonozta a köszönést és kínos pillanatokig csend volt.
A többi emlékem róla az még ennél is kevésbé kedves.

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.16. 11:44:07

@MACISAJT: „A hosszabb passzusokkal szereplő írók joggal tarthatnak arányos részre igényt Esterházy bevételeiből" -

Basszus! Mindjárt jön Deutsch Tamás, és részt kér a kija* használatáért.;D

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.16. 11:45:50

@Komodoi: "...egyik esetben sem marad emléke Esterházynak."

Nem fogadnék erre. Kár rá irigykedni.

N. Barbie 2016.07.16. 12:27:53

Na igen, ha valaki leírja az igazat erről a tehetségtelen magyargyűlölő senkiről, akkor azt a valakit kell elkezdeni pocskondiázni, nyilván, mert halottról csak jót vagy semmit (persze csak ha ballib szekértoló volt, mint mondjuk nemrég gönczpapa halálakor, ha nem, akkor nyugodtan lehet mocskolni). Ennek a világhírű írónak a munkásságát az árazza be a legjobban, hogy a két legnagyobb díját ballib kormányok alatt kapta, biztos, hogy még csak véletlenül se volt némi elfogultság...
Én csak jókat kacarászok, ahogy a PC véleménydiktatúrások napok óta nyomják TV-be, újságokba, blogokon, hogy az egész világ gyászol, micsoda tragédia meg hasonló sületlenségek. Az egész világ, na persze, nívós irodalmi körökben biztos vagyok benne, hogy a helyén kezelik ezt a senkit, csak a magyar, elsősorban ballib kötődésű emberkék próbálják meg úgy beállítani, mintha valami világhírű sztáríró lett volna. Nyilván fáj nekik, hogy elvesztették a politikai beállítottságuk egyik élharcosát, de attól a munkásságát nem kell alaptalanul felmagasztalni.
De micsoda meglepetés, egyik híradó sem foglalkozott még egy mondat erejéig sem a gyűlölködő, rasszista írásaival, gondolom csakis a korrekt, elfogulatlan tájékoztatás jegyében...
A legnagyobbat egy indexes hülyegyereken nevettem, aki képes volt egy hírben arról siránkozni, hogy egyes újságok hol jelentették meg a halálhírt, amelyik a címoldal első híreként, az rendben, de talált valami, talán fideszes lapot, ami merészelte csak a címlap alján közölni.
Eszméletlen, hogy hova képesek süllyedni egyesek se..nyalás céljából.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.16. 12:30:53

@A megvalósult amerikai ólom..:

Magánember esetében igen, de közéleti személyiség esetében nem.

waddy 2016.07.16. 12:31:33

@vuvuvu2: a "btw" kifejezés egy magyar szövegben kevéssé helyénvaló. Hipokrita = képmutató ( mármint magyarul )

Komodoi 2016.07.16. 12:32:11

@N. Barbie:

Halottról jót vagy rosszat, de csak igazat.

waddy 2016.07.16. 12:54:26

Eredményt hirdetek. A 31 hozzászólásból eddig 10 támogató, 18 ellenző és 3 higgadtan bíráló komment érkezett. Ez sajnos a várakozásomnak megfelelő arány: a gyűlölködő és alpári hangok többen vannak és jobban hallhatóak. Itt tartunk.

waddy 2016.07.16. 12:57:20

@Komodoi: A szövegemben nem szó szerinti fordítást, hanem általánosan elfogadott értelmezést említetten. Állásfoglalásra pedig mindannyian alkalmasak vagyunk-

N. Barbie 2016.07.16. 13:02:06

@waddy: Micsoda meglepetés, ha egy ballib gyűlölködőt nevén neveznek, akkor azok lesznek gyűlölködőek és alpáriak, akik ezt tették. Jó vicc. Azt hittem mindenkinek lehet saját véleménye, nem kell mindenkinek mindenkit imádni. De úgy látszik nem. Akkor ahogy te leáltalánosítottad az ellenzőket és bírálókat alpári gyűlölködőknek, úgy a támogatókat én is nevezhetem magyargyűlölő ballib se..nyalóknak? Vagy fordítva már tilos az általánosítás?

waddy 2016.07.16. 13:04:38

@inebhedj - szerintem:

Köszönöm a hozzászólását: tanultam belőle. Azt viszont nem gondolom, hogy az általam idézett szerző az igazat írta. Véleményt formált, s ez - amint a kommentek zöme mutatja - könnyedén megtalálta a maga közegét. Sokan vannak, akik bizonyos szint alá süllyedtek, és úgy próbálnak kiemelkedni, hogy EP-t maguk alá gyűrik. Remélem sikertelenül.

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.07.16. 13:06:45

@a BircaHang Média szerk.: Nekem sem tartozott a kedvenceim közé soha Esterházy- bár a liberális értelmiségiek közül még messze a legtárgyilagosabbnak őt tartottam- de sztem nem jó ízű a halála utáni napokban bárkinek is rajta köszörülni a nyelvét, már csak a hozzátartozókra való tekintettel sem. Ki kell várni egy bizonyos időt..

N. Barbie 2016.07.16. 13:15:11

@A megvalósult amerikai ólom..: Olvasgattál blogokat, híreket mondjuk Csatáry László halálakor? Én igen. Hát hadd ne mondjam miket írogatott a most hirtelen a kegyelet iránt oly érzékeny ballib csőcselék...

2016.07.16. 13:19:46

Mi munka lehetett annyi könyvből annyi sok szöveget mind kigépelni, azért a kitartását tisztelem ... :) Csak akkor írta volna a könyveire azt, hogy "Szöveggyűjtemény" vagy még szebben: "Antológia" esetleg "Breviárium" és jelölte volna meg a szövegen belül a forrásait korrektül ...

Még ha paródiákat csinált volna, érteném, de ahhoz sem az originált szövegek kellenek. Kaleidoszkóp-irodalom, csak épp nem dadaista-futuristán összevissza kollázsolva, hanem kvázi-sajátkútfős értelmezésben huzalozva, huszonnyolcadéves bölcsészlányok nedvedzésének kifejezett kontrollja és karbantartása végett ... :)

És ha ő "így" gondozott volna bennünket, akkor engedtesse meg most nekünk onnan, ahol ő van, hogy mi meg "úgy" gondozzuk őt :)

Conchobar 2016.07.16. 14:04:44

@waddy: "Ez sajnos a várakozásomnak megfelelő arány: a gyűlölködő és alpári hangok többen vannak és jobban hallhatóak. Itt tartunk." - Ki gyűlölködött? Az vajon gyűlölködésnek (esetleg uszításnak) minősül-e, ha valaki Pozsonyi Ádámot veszi célkeresztbe? (mert a karnagy úr szólamát átveszi átveszi a kórus, kissé mélyebb hangfekvésben: "Ki a fasz ez a pozsonyi??? ","A baj, hogy a te szavazatod ugyanannyit ér, mint bárki másé, akinek az IQ-ja 50 fölött van. Ebből él a Vezíred, és a pozsonyi féle gennyládák"). Ami meg magát Pozsonyit illeti életében se tartotta sokra Esterházyt, miért tenné a halála után

Komodoi 2016.07.16. 14:19:26

@waddy:

Nincs olyan értelmezés általánosan elfogadva, hogy halottról jót vagy semmit. Szerinted Hitlerről általánosan elfogadva nem mondanak rosszat? Na ugye.

inebhedj - szerintem 2016.07.16. 15:37:48

@waddy:

Nem volt alkalmam olvasni Pozsonyi úr érintett írását (ehelyütt sem szerepel linkje), más írásait már igen, volt köztük, amit kimondottan figyelemreméltónak, volt köztük, amit végtelenül igénytelennek és értéktelennek találtam. Esterházy úr műveivel kapcsolatban különös mód hasonló tapasztalataim vannak. Gondolom mindketten emberek (voltak), emiatt is a hasonlóság, viszont kellő információ híján a főszálról nem tudok véleményt alkotni. Megértését köszönöm.

Veridicus76 2016.07.16. 16:26:48

Pozsonyi Ádámnak igaza van. Gyomorforgató, hogy a hazai sajtó úgy hozsannázik Esterházyról, mintha jelentős, nagy író lett volna. Nem volt az. Tehetséges szózsonglőr volt, aki a tehetségét érdektelen, tartalmatlan, öncélú szellemeskedésre pazarolta, miközben magyarellenes, hazaáruló politikai erőkhöz dörgölőzött. Munkássága nem fog fennmaradni, mert nem értékes.

rozsdamentes arcél 2016.07.16. 16:53:39

Ez a Pozsonyi már évekkel ezelőtt is orvosi eset volt. Jó pár éve nem hallottam róla (azt hittem már valamilyen hajléktalanszállón issza a tablettás bort), de ezek szerint még fertőzi a beteg gondolataival a közéletet. Nyilván sértetten éli le az életét, szerinte neki kellene megkapnia azt az elismerést, amit pl. Esterházy kapott. De legalább az megnyugtathatja, hogy az ő (Pozsonyi) halála után senki sem fog róla negatívan nyilatkozni. Nem is fog róla senki tudni...

fércnél maradandóbb 2016.07.16. 18:32:06

Eszterhás olvashatatlan, így tulajdonképpen írónak se mondható. Valamikor több könyvének is nekifutottam, mert sorban álltak a polcon, de egyikből se bírtam kihámozni semmit. Így elméletileg csak 2 lehetőség maradt: vagy én nem tudok olvasni, vagy Eszterhás nem tud írni

A könyve értelmetlen szóáradat, amelynek a kibocsátója fejében talán még lehetett valami kontextuális tartalma, de onnan kikerülve csak egy kakofónia, amit ismeretlen kottával róttak papírra. Most hogy meghalt, végleg elveszett a kód, aminek alapján meg lehetett volna fejteni a kottát. Bár szerintem nem érdemes, mert üresség árad az általam olvasni próbált műveiből

Nyugodjon békében, olvassa a műveit aki érti. Gyanítom ilyenek valójában nincsenek, csupán a gittrágást helyettesíti náluk Eszterhás nevének a fényezése

MACISAJT 2016.07.16. 18:49:17

A vallási szekta tulajdonolta ballib tévén most éppen korniss mityu
magyarázta hogy az elhunyt mennyire cserben hagyta az öreg nénikéket akiket eddig védett...Szinte már sárga csillagos házakban tengődő öregasszonyokat vizionált, akiket ugye az embertelen diktatúrával szemben óvni kell...

És van egy olyan érzésem, hogy bár az elhunyt kétségkívül rosszul választotta meg az eltávozásnak, az abgangnak pillanatát( Nizza, török véres puccskísérlet), híveinek eszeveszett hisztérikus eszmefuttatásaival a következő időszakban még jó néhány helyről fogunk szembesülni...

fércnél maradandóbb 2016.07.16. 18:54:32

@MACISAJT:
Eszterhás már fiatalon kiüresedett, ami matematikusoknál nem ritkaság, 30 éves korukra állítólag elvész a a kreatívitás. Ezt egy sajátos öntörvényű modorossággal pótolta, ami egyben a művei esszenciáját és az alkotás tényleges tartalmát is adja egyben. Később meg már csak a gátlástalan plagizálás maradt

Nekem a Kane West nevű lenarkózott feka rapper jut az eszembe róla, akinek a művei ugyanolyan értelmetlen makogások (ettől persze még nagy sztárt csináltak belőle is) aztán egyszercsak rátalált az Omega Gyöngyhajú lány melódiájára, és beemelte a rángatódzásai közé. Csak pechjéra Amerikában a proprietary rights részeként sokkal szigorúbban veszik a szerzői jogot

fércnél maradandóbb 2016.07.16. 19:01:04

@MACISAJT:
Ez a gittegylet ugyanúgy működik, mint annak idején a vicc szerint a KGST. Amit a teve kakil azt megeszi az arab, és ugyanez fordítva, így tudnak megélni a befalazott kamrában több ezer évig. Semmi bajom vele, amíg nem velünk akarják megetetni a kakit (példul kötelező olvasmányként)

Mansell 2016.07.16. 19:07:04

Oké, hogy Bucó egy tahó, de veled ellentétben legalább a nevét adja a véleményéhez.

vezér01 2016.07.16. 19:25:27

@czjanos: Leninről is ezt mondtad.

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.16. 20:33:19

Ez a Pozsonyi tipikusan az irigy percemberke mintapéldánya. Tulajdonképpen egy Bayer Zsolt.
Halálával nem sokat veszítenénk.

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.16. 20:34:55

@fércnél maradandóbb:
Bezzeg a Wass Albert! Meg a Szabó Dezső! A Nyírőről már nem is beszélve
Na azok! Azok írók, a betyárját!

fércnél maradandóbb 2016.07.16. 22:43:26

@Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!!:
Írók a szó igazi értelmében, aztán persze lehet vitatkozni a műveiken sokféle szempontból

Eszterháson nincs mit vitatkozni, mint ahogy a telefonkönyvön se lehet. Bár még ez is túlértékelés, mivel inkább egy iratmegsemisítőből előkotort papírsalátával vethetők össze az alkotásai

2016.07.16. 22:54:25

@Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!!:

Talán olvasd őket. Latolgassad csak, szebbet-jobbat, emberhez szólóbbat Írnak-e, olyat-e, ami megragad, és érzésekre, gondolatokra késztet. Hogy egyéni, személyes-e az, amit mondanak, S mind e mellett definiáld, mi is az, hogy irodalom, meg hogy milyen egy író. Aztán vonyítsál. Amúgy itt rajtad kívül nem cibálta őket ide senki.

Arról sem tehet egyikőjük sem, hogy az, amiről ők írtak, nem kedves dolog azok előtt, akik a mai világot irányítják. Próbálj meg te abba a témában, amivel ők foglalkoztak, s abban az időben, azokkal az érzésekkel másképpen írni. A népük, az országuk sorsáról, az emberekéről, hogy mit kellett átélniük, és mitől kellett meghalniuk. Lehet, hogy másként látnál te is.

A témát meg ne tereld kizárólagosan a Pozsonyira, emlékszem, mikor még GenyóSzívóDisztrojos (vagy Ordító egeres, már nem tudom, melyiket ollózta-fénymásolta) fanzine-kiadó punk volt, hogy zabálta az az alter-kultos szuperszabad fajtád.

Veridicus76 2016.07.17. 10:42:10

"Bezzeg a Wass Albert! Meg a Szabó Dezső! A Nyírőről már nem is beszélve
Na azok! Azok írók, a betyárját!"

Így igaz. Az említettek kiváló magyar írók voltak. Mesterei a magyar nyelvnek, hűséges fiai hazájuknak, nemzetüknek. Örökségük ma is él, hat, minden irodalomban jártas magyar kapásból tudja sorolni nagyszerű, meghatározó műveiket. A magyarellenes szélsőségesekhez dörgölőző tehetséges pamfletíró Esterházynak nincs ilyen műve. Nem fog fennmaradni a munkássága, mert az nem értékes, és nem magyar.

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.17. 11:20:44

@N. Barbie: "Eszméletlen, hogy hova képesek süllyedni egyesek se..nyalás céljából."

Jé! Tényleg hová süllyedtél. Azért vigyázz a nyelvedre!:D

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.17. 11:25:29

@Veridicus76: "Nem fog fennmaradni a munkássága, mert az nem értékes, és nem magyar."

Igazad vagyon, mert télleg nem magyar, hanem hottentotta ( mert ha kinyilatkozol a mások magyarságáról, az a szentírás ). Te meg hü... de nem tudni hogy szöktél ki a zárt osztályról.

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.17. 11:29:23

@fércnél maradandóbb:

Igazad van, tényleg sokkal szigorúbban veszik máshol a szerzői jogot. Erről talán volt köztársasági elnököd is tunda neked bemutatót tartani, mert ő még író/művész sem volt. Hacsak az életművészetet nem vesszül számításba.

látjátok feleim szümtükkel 2016.07.17. 11:36:18

@waddy:"a gyűlölködő és alpári hangok többen vannak és jobban hallhatóak. Itt tartunk."

Nem tudtad, hogy az a kutya, amelyik ugat nem ér rá harapni, amelyik meg harap nem ér rá ugatni?:D
Ugatni meg a gyáva kutya szokott. Főleg falkában, hogy nagyobbnak, erősebbnek látszon.

N. Barbie 2016.07.17. 13:32:37

@látjátok feleim szümtükkel: Nagyon okosat próbáltál írni, de ez most nem sikerült. :D Ugyanis én senkinek nem nyaltam, ha te ezt szűrted le abból, amit írtam, akkor súlyos szövegértési nehézségeid vannak.

Adam Ant 2016.07.18. 17:10:36

@fércnél maradandóbb: Neked, kedves barátom, halvány lila fogalmad sincs arról nyilván, hogy tényleg létezik egy bizonyos Peter Eszterhás is, kiváló magyar-dán mufordító, amellett, hogy híres filmrendezo is Skandináviában, így írd a hülyeségeidet Eszterhás-ról.......

Adam Ant 2016.07.18. 17:11:41

@MACISAJT: ABC-t használ- plágium!

fércnél maradandóbb 2016.07.18. 18:41:33

@látjátok feleim szümtükkel:
Smiccpaliról beszélsz? Művész télleg nem volt, de ezt soha nem is állította senki róla. Eredményt ért el viszont olyan sportban, ahol a teljesítményt másodpercben és találatban mérik

EP a felhabosított semmit kínálta a rajongóinak azzal, hogy nesze habzsoljátok. A lelke mélyén sztem kinevette őket, hogy ezt a kakit falják

Másolni mindketten tudtak persze, ám egy nem publikus mű kapcsán - a doktori értekezés annak számít - nem merül fel a szerzői jog kérdése, csak EP esetében

fércnél maradandóbb 2016.07.18. 18:43:57

@Adam Ant:
Régen mindkét formában használták a családnevet, ezt teszem most én is. Hogy van-e köztük rokoni kapcsolat azt nem tudom

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.18. 21:04:26

@fércnél maradandóbb:

Ez természetesen hülyeség, de te tarthatod igazságnak. A vélemény szabad, nem is kell elfogadni. :)

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.18. 21:12:46

@ekszvájzed:
Az Elsodort falu megvolt. Semmi különös, nem tudom, mi benne a hű, de jó. Szögegyenes mű, semmi meglepő fordulat, nem is emlékszem rá. Nem egy Ady, akinek gondolatai, sorai ma is íródhattak volna, annyira helytállóak.

"Arról sem tehet egyikőjük sem, hogy az, amiről ők írtak, nem kedves dolog azok előtt, akik a mai világot irányítják. " Kik irányítják a világot, cimbora? :) Az nem úgy van, hogy akkor is -ők- irányították? Nagyon kilóg itt a lóláb, szinte már nevetségesen. :)

Pozsonyi Bucó meg soha nem volt a kedvencem, nem is értem, hogy ilyen gyenge "érveléssel" mit akarsz elérni. Bár igaz, a Lenin szobor helyén bombatölcsér tátong című, a magyar punkról szóló könyve igazán szórakoztató! :)

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.18. 21:14:51

És persze az elemi ösztön szerzője, Joe Esterhas meg a legkirályabb! :))

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.18. 21:16:14

@Veridicus76:

Azért valld be, ezt a maszlagot röhögés nélkül te sem tudtad leírni, ugye? :)

2016.07.19. 15:30:14

@Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!!:

Nem "hűdejó" hanem világos, értelmes, elmondja úgy, ahogy volt. És szerinted itt mindenkinek Ady kell, mert abból ért ??? Talán az Ady előtti írók-költők mind ostoba, sík barmok voltak, vagy mi? Magyarázd el te a tömegeknek Adyval, hogy mi a hasfájás, és milyen is az emberi lény, meg a sorsa, főleg ha ebbe az országba tétetett, ó, te ötvenszeresen csavart elméjű szuperértelmiség, vagy szerinted nem ők lennének a fontosak, akik a kenyeredet összetermelik, meg a bizbaszaidat esztergálják?

Szerinted nem szolgáltak rá a gürcölő tömegek a slágerszövegeknél, meg a lakodalmi klapanciáknál akkor is többre? Persze lefogadom, hogy neked nem a Pistabácsik és a Márinénik gondolatai és véleményei esnek latba, még ha ők is vannak sokkal többen nálad még egy ideig, igaz? Sőt, őket hordod el te is a föld szemetének, ha a fenenagy okosságoddal veted össze őket. "TANÁR" "ÚR".

"Szögegyenes", az miért baj, ha többen értik a mondandót, a történetet néhány lilaködös elszálltnál, akik valójában röhögve-szánakozva, s fene olvasottságukra felette büszkén csak magyarugarozni, meg költőcskemihályozni és nekünkmohácskellezni tudnak? Hogy Ady véleménye mi volt azokról a sznobista majmokról, akik a misztikumáért, meg a delejéért körbecsápolták, és itták a szavait, s minden kézlegyintésébe valami földrengető gesztust vizionáltak, vagy ma mi volna róluk, hát a franc se tudja, de tuti, hogy megvolt.

Miközben persze modoros volt, és betegesen hiú, önmagára rátarti alakot neveltek végül belőle azok, akik -valóban-, már akkor is uralták ezt a világot, s a disznóságaikat még ő sem írhatta meg. Szerintem a mögötte álló irodalmi főmufti társaság örülhetett, hogy még a tényleges változások előtt lelépett a színről, előbb agyilag, aztán testileg is. Nagyon nagy űrt hagyott azzal, hogy azt, ami őutána történt, már nem reagálhatta le.

Oké, akkor nem a _TE_ konkrét kedvenced, hanem a hozzád hasonlóké. Ui. az a rakás, amibe te is tartozol, az volt oda a fanzinos szubkultúráért is anno. Ugyanaz a fajta "intelligencia" szlopálta az alter-punk lázadást, a világtagadó nihilt, a korszak "tiltott gyümölcsét", akik ma a tiédéhez hasonló véleményeket fejtik ki. Nem volt ez akkor szégyen annak, akinek "nem tetszett a rendszer" ... :)

Lényeg: az ország, a nép lenézése, megalázása, bántóinak éltetése és dícsérése képes lett mára divatos trenddé válni, amivel a Mohács utáni korok valós nemzetféltésével takarózva a politikai bosszúokokból táplált tömény magyarundort és magyartaposást is el lehet adni. Méghozzá ténylegesen magyar emberek számára is. Mondjuk azt sosem értettem, hogy valójában miféle örömöt okoz ez, a "szellemileg felsőbbrendűeknek "meg pláne.

Azt pl. igen erősen kétlem, hogy Esterházyyyyyyyyyyyyyyyyy a magyarság felemelésére, újra naggyá és erőssé tétele végett fogalmazta volna meg azt, amit. Ady, bárkik is súgtak neki, s bárkik is fizették a kávéházi-bordélyi lebzseléseit, E. P. helyében ilyesmit még viccből se írt volna le, ha ma élne, erre minden pszichés negatívuma és sztárallűrje mellett a nyakam teszem.

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.19. 22:45:12

@ekszvájzed:
Az, hogy elmondja, mi van, az nem irodalom. Az Szabolcska Mihály. Kis Grófo is elmondja, mi van.

Nem érdekelnek a "Pistabácsik" és "Marinénik" gondolatai valóban. Azaz dehogynem, de nem olyan katarzist fognak okozni, mint ha mondjuk Petőfit vagy Adyt olvasnék. Más világ, összehasonlíthatatlan.

Nem baj, ha valami tényleg primitíven realista, de nekem az nem szint. Ez bizonyára ízlés kérdése. Mint ahogy az is, hogy miért baj az, vagy egyáltalán miért szempont az, hogy a "magyarság felemeléséért" kell írni? Ez valami elengedhetetlen szempont ahhoz, hogy egy irodalmi mű "értékes" legyen?? Azt meg, hogy a "magyarundort" el lehet adni, nem meglepő. Csak szét kell nézni az országban, hogyan viselkedünk egymással. Nem tudom, ez kinek lenne rokonszenves, amit egymással művelünk, főleg szellemileg. Zseniális példa az, amilyen politikai "állapotban" van az ország, nem is kell ezt tovább ragozni.

Ez a Pozsonyi biztos jól nyomta az átkosban, a nyolcvanas években. Zenélni, énekelni soha nem tudtak. amit tudtak, az az életérzés megragadása, és átadása, interpretálása. Ma már erre képtelen, nem is tudná, hiszen nincs olyan helyzetben. Csak ilyen irományokra futja nála.

2016.07.20. 16:43:35

@Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!!:

A baj azzal van, hogy felsőbbrendűnek képzeled magad, hozzájuk képest, pedig egyáltalán nem vagy az. Valójában pozőr ripőköket szeretsz, akik az agymenéseiket csurgatják, egy belterjes szubkultúrának, akik elefántcsonttornyokból nyalják a Holdat.

Már megbocsáss, de az egymással való ilyen-olyan viselkedés mióta per "magyar" sajátosság neked? Szoktál pl. te ún. "realityket" nézni más országokból, vagy azt az épp most futó angol dokumentum-sorozatot, ami arról szól, esetbemutatásokkal, hogy a kies Britanniában hogy mennek a rossz szomszédok az emberek idegeire? Vagy hogy hogy viselkednek egymással szemben olaszok, franciák, spanyolok, amerikaiak, stb, ha épp nem szörnyetegekként, akkor meg vagy idegbetegen, vagy közönyösen, NEM ROSSZABBUL, S NEM JOBBAN, MINT MI SZOKTUNK.

Csak azért, mert a hivatásos, fizetett magyargyűlölők úgy tálalják eléd ezt a népet, mint egy rakást sz@rt, attól még ezt nem vagy köteles elfogadni.

Ne mondd, hogy te csupa gonosz, szemét, aljas, primkó, durva, stb. magyar emberrel találkozol. Vagy hogy a KLASSZIKUS MAGYAR SZÉPIRODALOM ilyeneket nevelne ki. Az alulról felfelé, a gyorsan szaporodó népességgel együtt gyorsan terjedő cigánymentalitás, valamint a kereskedelmi média irányította össznépi butítás, "tudjukkiék" részéről, meg NEM a magyar nép hibája.

Az tuti, ha te (ezek szerint) a plebsszel vagy kénytelen szembesülni, melynek a magyar nemzetiségű tagsága a pofádba tolt hajléktalanok, s más kilátástalanságba kergetett alkeszek, az OPNI bezárásával utcákra rakott agresszív őrültek, a koldusmaffiások, meg a csicskáztatottak és a szintén nemmagyarok által dolgoztatott kurvák szintjén nyilvánul meg,

akkor még a Márinénik és a Pistabácsik is egy jóval szerethetőbb és élhetőbb közeg lehetne a számodra. Akik amúgy arról gondoskodtak eddig, hogy a magyarság, mint kultúra, mint egyéni színfolt, és minőség, fennmaradjon.

Került-e már a kezedbe mondjuk a magyar néprajz, (csak 5 bazi-vaskos kötetet töültött meg, az 1970-es években, pedig az csak a troanoni határokon belül rekedt dolgokkal foglalkozott, többnyire) vagy bármi olyasmi, ami a magyar tradicionális kultúrkinccsel foglalkozik, az elmúlt 10 évszázadból, a Kárpát-medence egészéből, vagy akár még azon kívülről is? No, EZT nem fiogják neked ennek a népnek az utálói, a lenézői se szeretni, se dícsérni. Azon vannak, hogy ez tűnjön el.

Szerinted amúgy kik kergették az elmúlt 100 avagy csak az elmúlt 26 évben ezt az országot és ezt a népet ebbe az állapotba? Kik is akadályozták meg végső soron azt, hogy a Nyugat álomországaihoz tartozhasson, és azok támogatását, szimpátiáját maradéktalanul élvezze?

Móra Ferenc, Gárdonyi Géza, Csokonai, Arany János, Jókai, Mikszáth, Petőfi, Madách, Vörösmarty, vagy akár Móricz de még nagyon sokan mások is "primitíven" "realisták", a szerinted szánalmas alany-állítmány-tárgy-stb fogalmazásukkal, amit bárki felfoghat, aki egy kicsit is szövegértő, az nem szint neked? Óóóóó, és te így vagy tényleg tanár, bárhol is? Tudod mit: tanítsd meg a kételemis kigyúrtkopasz cigánynak Adyt, és diskurálj vele róla, a katarzist garantáltan meg fogod kapni tőle, bár nem csupán önmagában ... :)

S még egyszer mondom: a magyargyűlölet a 21. században mát teljesen értelmetlen, s tetejébe az ország nyelvén, az ország közepéből, esetlegesen még magyar identitást is hangoztatva közben ETIKÁTLAN. Más kultúrákban hasonló jelenségeket kevéssé tűrnének meg. Még a liberrált német is CSAK A NÁCIZMUST, HITLERT, SZÉLJOBBOT STB. fikázza, pl. de nem a NÉMETSÉGET.

Nálunk meg ez az Ovi-ellenességbe, ennek a nyomorék, a magyar színekre csupán mesterségesen kipingált majomnak a bűnbakká kikiáltásába, lediktátorozásába (pedig csak ugyanazoknak engedelmeskedik, mint előtte a cuclibek is) van szépen becsomagolva, (Lásd PONT az 1991-ben már az "Így gondozd ..."-dal magyarfikázó Zesterházyyy esetét a MOST regnáló Zorbánnyal) hadd azonosuljon vele még az is, s akinek álmában se jutna eszébe a honfitársait pocskondiázni.

Jut is eszembe a kérdés: szerinted a Zorbány mindjuk MAGYAR ???

2016.07.20. 16:45:05

mindjuk = mondjuk ...

(stb. a szerkesztőm mindent aláhúz, mert a böngim nyelve ánglus, ezért nem látom a bibiket egyből)

Hamvas Hugó, a TANÁR ÚR!! 2016.07.24. 13:34:24

@ekszvájzed:

Ahogy elnézem, nem én képzelem magam felsőbbrendűnek (mivel nem is!), hanem te képzeled magad alsóbbrendűnek, s ebből támadnak a frusztrációid. "Magyarságozol", meg "cigánymentalitásozol", eleve rossz a kiindulási alapod. Arról nem is beszélve, hogy olyan irányokba mész el, ami akár elvezethetne a "végtelenbe és tovább"! Előkerült, hogy Orbán magyar-e, aztán lassan előkerül majd Trianon, Mohács, Jézus Krisztus.
Irreleváns.
Elkezdhetném írni én is, hogy pl. nézzük meg, milyen a sorbanállás nálunk, s milyen mondjuk a briteknél. Ott sokkal kulturáltabb.
Amit írsz "tanulmánynak" édes kevés, másnak viszont felesleges.

waddy 2016.07.24. 23:11:40

Kedves kommentelők!
Nagyon megtisztelő, hogy személyes gondolataimra ilyen mennyiségű kommentet írtatok. Sok megfontolandó is akad a soraitok között, bár a stílus olykor nem volt ínyemre. Szeretném felhívni a figyelmeteket a blog mottójára: itt töprengéseket, morfondírozásokat adok közre; aki úgy érzi, hogy ő ismeri és hirdetni kívánja az igazságot, keressen másik felületet!
Javaslom továbbá, hogy a dialógusaitokat egymás között folytassátok, a mindannyiotok számára megtermékenyítő eredmény reményében. Evvel ezt a topikot lezárom, a további kommneteket törlöm. Viszontlátásra egy következő blogbejegyzésben!
süti beállítások módosítása