Szavak aurája
2019. január 28. írta: waddy

Szavak aurája

Mit is jelent valójában a disztingválás? Vagy hogy szavainknak megvan a maguk aurája? Ha kimondok vagy leírok egy szót, nem csak annak jelentésével, tehát a szótár szerinti meghatározásával kell tisztában legyek, hanem azzal a politikai-társadalmi környezettel is, amelyben az adott szó megjelenik.

Amikor Orbán migránskérdésről beszél, használ egy kifejezést, amelynek önmagában van értelme. A migráció vándorlást jelent, ennek a szónak számos jelentése van: a népvándorlástól elkezdve, a társadalmi felemelkedésen keresztül egészen a jelenkori nagytömegű népességmozgásig. Az a társadalmi-politikai környezet viszont, amelyben Orbán ezt a szót használja, eltorzítja és más irányba tereli a szót, így üzenete a következő lesz: gyűlöld az idegent, mert más mint te vagy,  veszélyt jelent számodra, ezért szavazz rám! Angela Merkel szóhasználatában a Wilkommenskultur egyet jelent Németország második világháborús bűntudatával, annak máig tartó - és igen felemásan feldolgozott utóhatásával.

Budapest egyik főpolgármester-jelöltje, Puzsér Róbert, gyakran elmondja, hogy a 90-es években felbukkanó – Csurka István, Szabó Albert, Bácsfi Diána személyéhez köthető, a rasszizmust a szólásszabadság részének tekintő - megnyilvánulásokat az SZDSZ démonizálta és ezzel valójában ő hívta életre a mai szélsőjobbot. Ahogy a píszí-kultúra és a Me too-kampány is – szerinte -  valamiféle ultraliberális háttérhatalom ármánya.

És valóban némi joggal vethető fel az értelmiség - tehát a teljes értelmiség felelőssége a rendszerváltás környéki ideológiai csatározások helyes kezelésében. Akkor is hiányzott, ma is teljesen hiányzik a már említett, és mindannyiunk jövőjét súlyosan érintő kérdések érvek mentén történő megbeszélése, a vélemények történeti-politikai kontextusba helyezése.

 Archimedesz-szel szólva: minden társadalomba mártott szó annyit ér, amennyit az általa kiváltott attitűd, indulat súlya nyom a latban.

Szavaink igen alapos és mélyre ható értelmezése azonban rendkívül időigényes, tájékozódásra, művelődésre van szükség, valamint arra, hogy a szavakat különféle értelemben használó emberek szóba álljanak egymással. Sajnálatos módon azonban a hétköznapokban kevés embernek nyílik módja arra, hogy szabadidejének tetemes részét szocio lingvisztikára fordítsa. Az értelmiségi elit pedig  különböző zavaros nézetrendszerek alapján rendeződik táborokba, ahol az úgynevezett értelmiségi diskurzus kizárólagos célja a saját értelmezés érvényességének hangoztatása.

 Úgy gondolom, sokkal inkább konkrét ügyekre kellene fókuszálni, a mindannyiunkat érintő és foglalkoztató kérdéseket szakmai alapon kellene megbeszélnünk egymással, véleményünket érvekkel kellene alátámasztani, fittyet hányva arra, hogy mások minket kényszeresen valamilyen absztrakt csoportba sorolnak be.

Európa jövője szempontjából mind a nemzeti identitás, mind a menekültválság, vagy a klímaváltozás, a kultúrák közötti kommunikáció hitelesen és higgadtan megbeszélhető. Pontos szavakra és jó szövegértési készségre van csupán szükség. Ha azonban a nemzetek feletti Európát liberális címkével látom el, avagy az erős nemzetek Európáját nacionalistának bélyegzem, zsákutcába jutok.

Igaz ugyan, hogy - Rejtő Jenővel szólva - nem lehet minden pofon mellé egy közlekedési rendőrt állítani, szavaink mellé, ha rendőrt nem is, közlekedési táblákat azért elhelyezhetünk. Ezt a fajta népművelő szándékot is többnyire a rendszerváltó értelmiség nyakába varrják. Aki tehát szereti a könnyű válaszokat, most megnyugodhat. Bonyolultabb a kérdés hogyha azt vettük fel, hogy van-e az értelmiségnek bármilyen szerepe általában - és a rendszerváltás utáni Magyarországon különösen?

 Azt gondolom, igen. Az oktatásban rejlik az a lehetőség, hogy a felnövekvő generációkat érzékennyé,  fogékonnyá tegyük közelebbi és távolabbi környezetünk bonyolult problémáinak a megértése iránt, és ragaszkodjunk hozzá, hogy a szavak, amiket olvasnak, tőlünk hallanak, majd pedig saját maguknak formálnak olyan gondolatokat fejezzenek ki, amelyek értelmével tisztában vannak és amelyekért felelősséget tudnak vállalni.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr8714594020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.31. 04:43:53

A liberálisok elvesztették már az oktatás fegyvert, a kisember nem hisz nekik.

Zoltán Rádi 2019.01.31. 06:41:31

@MAXVAL bircaman közíró: Nem kis ember, a most divatos kifejezés a proli.

Sir Galahad 2019.01.31. 07:50:53

A migráció negatív felhangú használatában nem az van, hogy gyűlölni kell a migránst. Az van, hogy azt akarjuk, ne jöjjenek ide. Az, ha azt akarom, hogy mondjuk a tigris maradjon a dzsungelben és ne a nappalimban heverésszen, nem azt jelenti, hogy gyűlölöm a tigriseket, csak annyit, hogy ragaszkodom a magam biztonságához, életéhez.

kvadrillio 2019.01.31. 07:54:46

aki prolizik, az PROSZTÓ. AKKOR IS, HA AZT HISZI, HOGY Ő ÉRTELMISÉGI.

(PL. BAYERZSOLT. Ő EGY PROSZTÓ. AKKOR IS, HA JÓ PUBLICISZTIKÁKAT TUD ÍRNI, AKKOR IS, HA PÁR KÖNYVECSKÉT IS ÍRT. AKKOR IS, HA BÜSZKÉN HIVATKOZIK ARRA, HOGY Ő NAGYPOLGÁRI CSALÁD S(Z)ARJA, MERT 3 EZRES KÖNYVTÁRUK IS VOLT.(SZTEM AZT A KÖNYVTÁRAT Ő, CSAK MESSZIRŐL NÉZEGETTE....MINT EGY PROSZTÓ....)
VALÓSI ÉRTELMISÉGI SOHA NEM PROLIZIK ÚGY, MINT A BAYER.
BAYER...EGY PROSZTÓ.

morph on deer 2019.01.31. 07:57:54

@Zoltán Rádi:
Na ja, hiszen a ”kis ember” még esetleg megsértődne, mert magára veszi.
Ezért is let népszerű inkább az O1G megkülönböztető jelző használata, nehogy félreérthető legyen hogy kiről/miről is van szó...

Célkereszt 2019.01.31. 08:05:12

@Sir Galahad: Igen, de a kormány propagandájából az olvasható ki, hogy gyűlöld. "Ne vedd el a munkánkat", "Tartsd tiszteletben a kultúránkat", ezek szemetelnek, letapossák a növényeket, ellopják a gyümölcsöt. Ezek eleve feltételezik, hogy azért jönnek, hogy ártsanak nekünk, a propaganda dehumanizál. Az emberiességi szempontok sohasem jönnek elő. A migránsok elmentek, agyűlölet itt marad. Bravó!

Jakab.gipsz 2019.01.31. 08:09:03

@kvadrillio: Amilyen a mosdó olyan a törülköző.

chrisred 2019.01.31. 08:20:59

@Sir Galahad: Ha egy embert egy állattal azonosítasz, nehezen tudod lerázni magadról, hogy utálod.

Európai téridő 2019.01.31. 08:21:30

A migráns szó félreértelmezését Orbánra rákenni szarvashiba. Nem ő kezdte. A disztingválás magyarul megkülönböztetés, különbségtétel. Az aura helyett a hangzás, hangulat szavakkal lehetne körülírni a posztíró meglátásának a lényegét.

Európai téridő 2019.01.31. 08:22:22

Ja, és a "paradigma" szó fellengzős alkalmazásától herótot kapok.

chrisred 2019.01.31. 08:29:52

@Európai téridő: A magyar közéleti nyelvben igen. Senki nem használta ezt a kifejezést.

Sir Galahad 2019.01.31. 08:46:31

@Célkereszt: Bocsánat, de amikor jöttek a migránsok a zöldhatáron át, tényleg ez történt: letaposták, fosztogatták a határ közeli tanyák veteményeit, stb. Akkor mit kellett volna mondani?

Sir Galahad 2019.01.31. 08:50:25

@chrisred: A helyzetüket vetettem össze. Ez egész más! Vagy te azt állítod, hogy a migránsok a határon lemondanak az otthoni életmódjukról, szokásaikról és onnantól európai módon gondolkoznak és hibátlanul beilleszkednek? A példák nem ezt mutatják, de szívesen fogadom a cáfolatot.

Brix 2019.01.31. 08:51:55

@Sir Galahad: Akarni lehet, hogy a migránsok ne jöjjenek ide, de nagy globális folyamatokat nem lehet megállítani. Amióta az emberisèg lètezik, azóta mindig van migráció, most az a sokkoló, hogy idegen kultúrából èrkező , elmaradott tömegek èrkeznek. Európát nem lehet izolált állapotban tartani, tetszik, vagy sem: a " multikulti " folyamatát sem lehet visszaforgatni...Orbán most eljássza az európai messiás szerepèt, holott maga is tudja, hogy nincs vègleges megoldás erre a problèmára...

Célkereszt 2019.01.31. 08:59:32

@Sir Galahad: Az egészből ennyit éretettél meg?

nyelv-ész 2019.01.31. 09:00:25

A diplomás hülyék nevében tiltakozom, ez súlyos diszkrimináció! Brüsszelig is elmegyek, ha kell! Nincs olyan, hogy "értelmiségi elit"!

Vannak tanult emberek, őket lehet értelmiségnek nevezni. Az "elit" az valami magasabb minőséget jelent. Milyen szempontok alapján mondhatom ki tanult emberek egy csoportjáról, hogy ők az "elit"? Tudományos eredményeik alapján? Életszínvonal alapján? Az egy főre eső blogbejegyzéseik száma alapján?
A vidéki kétdiplomás középiskolai tanár vajon az "elit" része-e? Ha ugyanez a tanár a fővárosban él, és politikai párt megmondóemberévé válik, akkor vajon bekerül-e az "elit"-be?

Szóval marhaság az egész.

chrisred 2019.01.31. 09:08:18

@Sir Galahad: Van, aki igen, van, aki nem. Ez teljesen a személyen, a habitusán, a szocializációján és a körülményein múlik - ki mennyire képes kimozdulni a komfortzónájából. Az ötvenhatos magyarok között volt olyan, aki szinte rögtön beileszkedett, hamarosan el is felejtette Magyarországot. Meg voltak olyanok is, akik kis Magyarországot rendeztek be maguk körül, és a lehető legkisebb kapcsolatot tartják azzal a társadalommal, amelyik befogadta és körülveszi őket.

nemecsekerno_007 2019.01.31. 09:41:39

@chrisred: Ez a kifordított logika viszi a sírba az ellenzéket. Meg persze euro milliókat ha a versenyszférában vagyunk. Az ilyen gondolkodás nagyobb baja az országnak mint a Fidesz és az ellenzék együttvéve, remélem kikopik a gondolkodásunkból.

Sir Galahad 2019.01.31. 09:50:52

@Brix: Azt honnan tudod, hogy nem lehet Európát megvédeni? Én azt gondolom, ez csupán szándék és erőforrás kérdése. Az persze biztos, hogy ha meg se próbálják, nem fog sikerülni.

Sir Galahad 2019.01.31. 09:56:55

@chrisred: Nem érdemes a szintén európai, keresztény kultúrkörből érkező egykori magyar menekültek nyugat-európai beilleszkedését összevetni a zömében az európai kultúra értékeit lenéző, más vallású, aluliskolázott, írástudatlan, beilleszkedni eleve nem is akaró migránsokéval.

chrisred 2019.01.31. 09:58:37

@nemecsekerno_007: Én valóságkerülő gondolkodásnak nevezem. Az előítélet általában a problémák távoltartása a megoldásuk helyett.

Sir Galahad 2019.01.31. 09:58:45

@Célkereszt: Természetesen nem, rengeteg egyéb probléma is volt/van a migránsokkal.

chrisred 2019.01.31. 10:01:01

@Sir Galahad: Ez a te nézöpontod. A brexitpártiak viszont pont az ellen tiltakoznak, hogy őket egy kalap alá vegyék a lengyelekkel meg a magyarokkal, miközben a pakikat és az indiaiakat már megszokták.

Helga Beauty Salon. 2019.01.31. 10:01:49

Ezt a fajta népművelő szándékot is többnyire a rendszerváltó értelmiség nyakába varrják. Aki tehát szereti a könnyű válaszokat, most megnyugodhat. .................

Itt van a hiba a mátrixodban poszter! Ne mentegesd őket, mert ugyanabba a megmondócsapdába kerülsz ahová ők juttatták magukat! A mai napig azt képzelik hogy ők fújják a passzátszelet, a minap állt elő a Heller-Konrád páros a "harminc európai csúcsértelmiségi" élén az újabb aláírós agyfaszával! Egy nagyképű, lekezelő mindenbe belefolyó erőszakos klikk, akiket már kiismertek és ennek eredményeként leszarnak magasról a normális értékrendű emberek!

nemecsekerno_007 2019.01.31. 10:14:55

@chrisred: Szó-mágia, de mint mondtam ez a deficites filozofálgatás juttatott sok embert a csúcsról a történelem szemétdombjára...

Lsd.: Heller-Konrád páros legutóbbi akciója amiről Helga Beauty Salon is írt...

kvp 2019.01.31. 10:27:32

@Brix: A multikulturalizmust meg lehet gatolni azzal, ha nem engeded letrejonni. Raadasul akar meg is lehet forditani a multikulturalis folyamatot. Nem tul humanista modon, de eleg gyakran elofordult mar a tortenelemben, hogy egy adott orszag teruleten egy tobbsegbe kerult nepcsoport ugy dontott, hogy eluldoz vagy kiirt mindenki mast. A legismertebb pelda erre a nacik sikertelen masodik vilaghaborus torekvese, de a mai nap is talalni nagyon jo pledakat az iszlam allam vagy ujabban eppen afrikai politikusok reszerol.

Az egesz europai bevandorlo ellenesseg onnan indult, hogy azok jonnek Europaba akiknek otthon a kulturajuk resze volt a torzsek kozti haboruskodas, a kolcsonos nepirtas. Lehet ez a csoport afrikai, kozelkeleti vagy akar tavolkeleti, mindenhol a helyi kultura resze a tobbi nepcsoport kiirtasa ha van ra mod, amennyiben nem akadalyozza meg fegyveres ero. Ezt a kulturat sajnos nem igazan lehet elvenni a bevandorloktol es akarmennyire liberalis a befogado kozosseg, a tobbseg magatol nem fogja elhagyni. Ez azt jelenti, hogy amennyiben demografiailag lehetoseguk lesz harcolni fognak mindenki mas ellen. Lehet ez a befogado europai nepcsoport, a szomszed utcaban lako masik torzshoz tartozo vagy barki aki nem az o kozosseguk resze. Az iszlam annyival befogadobb, hogy aki hajlando atterni, azt tobbnyire eletben hagyjak, tehat nem torzsi hanem elvi szervezodesu, mint anno a szovjet kommunizmus. (a tobbnyire megkotes is hasonloan igaz mindkettore, nincs garancia a tulelesre)

Ezek a folyamatok egyszeruen veszelyeztetik az europai kozossegek letet. Nem csak a nacionalista, de a liberalis kozossegeket is, csak altalaban a liberalisabb lakossag gazdagabb es jobban elszigetelt a tarsadalom tobbsegetol, ezert joval kesobb (jellemzoen mar keson) jonnek ra, hogy alapvetoen nemhogy az integracio nem tortent meg, de meg a parhuzamos tarsdalmak sem fenntarthatoak a demografiai folyamatok miatt. Ha eleg idot hagyunk, akkor a pakisztani, sziriai, afrikai allapotok allnak be nyugat Europaban is, egymassal harcolo torzsek es vallasi csoportok formajaban.

Nem mondom, hogy a nyugateuropai folyamatok visszafordithatoak, legalabbis a humanizmus teljes kidobasa es komoly fegyveres harcok nelkul, de kelet Europaban meg stabilabb a tarsadalom es meglepo modon pont a nyugati liberalizmussal es a nem europai kulturajuakkal szembeni ellenerzes terelte egy csoportba az alapvetoen azonos kulturaju, de hagyomanyosan egymast utalo keleteuropai nepeket. Ez egy nagyon jo tarsadalomszervezo ero lehet, anno a magyar nep is igy jott letre rengeteg eltero szarmazasu torzsbol. Persze a folyamat evezredes es azonos erdekeket es kulturalis alapot igenyel, ami egy deklaraltan mulitkulturalis orszagban nem johet letre. Ezen teruleteken inkabb csak politikai uniok johetnek letre, de a lakossag tenyleges tamogatasa nelkul, foulrol vezerelve.

chrisred 2019.01.31. 10:27:41

@nemecsekerno_007: Hát, ha Konrád Györgyről van szó, ismereteim szerint a lehető leglelkesebben tette magáévá Orbán gondolatait a migránsokról.

kvadrillio 2019.01.31. 10:29:12

"Angela Merkel szóhasználatában a Wilkommenskultur egyet jelent Németország második világháborús bűntudatával, annak máig tartó - és igen felemásan feldolgozott utóhatásával.""""""""".....sztem Németországnak egy fikarcnyi bűntudata sincs ! Azt csak a zsidók keltik világszerte......AMI A VILÁGON SENKIT NEM ÉRDEKEL, CSAKIS A ZSIDÓKAT ! PERSZE JÓL ÉLNEK BELŐLE, DE HAMAROSAN ENNEK IS VÉGE LESZ.

chrisred 2019.01.31. 10:29:33

@kvp: Hitler és Sztálin bemutatta, hogyan lehet visszafordítani a multikulturalizmust.

Sir Galahad 2019.01.31. 10:39:29

@chrisred: Persze, sokféleképpen lehet látni a világot, akár torzan is. Én azért nem emlékszem olyanra, hogy ötvenhatos magyarok nyugat-európai nagyvárosokban terrortámadásokat hajtottak volna végre, esetleg előjogokat követeltek volna maguknak az eltérő vallásuk miatt, vagy jellemzően nem akartak dolgozni, hanem segélyen kívántak élni, de lehet, hogy rosszul emlékszem.

Cpt. Flint 2019.01.31. 10:42:17

Istenem, ekkora tartalmatlan, modoros közhelyhalmazt leírni... Mindig elgondolkodom, hogy az iszonyat mennyiségű haszontalan, elfeledett, redundáns adatmennyiség micsoda pazarlás... egyszer eléri a kritikus tömeget szerintem, és önálló életre kel.

chrisred 2019.01.31. 10:51:01

@Sir Galahad: Pedig volt ilyen, de ezek ugyanúgy szélsőséges esetek, mint most, például a de Gaulle elleni merényletben szereplő 56-os magyar. Minden kupac almában találsz rothadtat.

Sir Galahad 2019.01.31. 10:54:51

@chrisred: az a nem mindegy, hogy mennyit...

Populista Pista 2019.01.31. 12:14:52

A hazugság ezen formájában mindig is a libsik jártak élen. A migránst menekültnek nevezték át, ami nettó hazugság és tendenciózus csúsztatás. Ráadásul bűnsegédi magatartás kapcsolódva a migránsok által elkövetett csaláshoz. Eldobálják az útleveleiket, kiskorúnak hazudják magukat, hamis adatokat adnk meg pl a származási ország tekintetében.

Minden ballib bérretteg 2019.01.31. 12:53:28

A posztíró egyértelműen Orbánfób.
Orbán soha nem mondta, hogy gyűlöld az idegent, mert más mint te vagy. Mitöbb soha nem is mondta senki.
Ezt éppen azok mondják, akik gyűlöletet szítanak Orbán irányába, és O1G-znek mellé rutinból.
Azt mondta ő is, és gondolják azok akik ezügyben azonosulnak vele, hogy nagyszámú idegen betelepeítése egy országba, egy városba, egy kerületbe, megoldhatatlan társadalmi konfliktusokat okoz, párhuzamos társadalmakat hoz létre. ÉS minnél többen vannak, ezen problémák eltüntetése, a többségi társadalomba történő integráció lehetősége annál esélytelenebb.

A posztíró további gondolataival egyetértek. A szavakra és azok súlyára figyelni kell. A problémákat letagadni óriási hiba. A kutúrált párbeszéd a szembenálló felek között, a társadalmi megbékélés felé vezető egyetlen út.

A szarozás, gecizés (O1G-zés) csak mélyíti az árkokat. Ahogy a posztíró által a kezdeti sorokban leírt ferdítések is.

élhetetlen 2019.01.31. 14:55:23

@Sir Galahad: „hogy a migránsok a határon lemondanak az otthoni életmódjukról, szokásaikról és onnantól európai módon gondolkoznak és hibátlanul beilleszkednek? A példák nem ezt mutatják, de szívesen fogadom a cáfolatot.”. Csak pár gondolat, aztán mondhatod, hogy naiv vagyok, vagy nincs igazam. Akik elindultak, mindegy, hogy kényszer, vagy egy jobb élet reményében, azok itt akarnak élni. Hozták a szokásaikat? Igen. Ha valaki úgy nő fel férfi létére, hogy amelyik nőn alig van valami ruha, az szabad préda, mert azért öltözködik úgy, arról nem tehet. És azt sem gondolom, hogy akik elindultak, azok előtte évekig tanulmányozták az európai szokásokat, normákat. Magyarországot beborítottuk magyar nyelvű plakátokkal, hogy mit nem szabad a migránsnak. Ezeket csak a migránsok nem látták, vagy, ha látták is, nem értették. Ha azon a pénzen öt arab nyelven készült brossúrákat készítenek, és azt osztogatják nekik, lehet, hogy többre mentünk volna. Ha tudatosítják bennük, hogy itt, ha egy nőhöz hozzányúlsz, akkor börtön, vagy kitoloncolás, azt, ha a fele megértette volna, akkor lepofozza a másik felét, aki nem érti, mert nem akar miattuk ő is bajba kerülni, mert ő itt akar maradni. Nem elképzelhető? Te meg tudod magyarázni, hogy a helyzet megoldásában mit segítettek a magyar nyelvű plakátok?

élhetetlen 2019.01.31. 15:11:49

@Sir Galahad: „letaposták, fosztogatták a határ közeli tanyák veteményeit, stb. Akkor mit kellett volna mondani?”. Nem mondani, tenni. Pl, ha adunk élelmet, akkor nem szendvicseket adunk, amiről fogalma sincs, hogy engedi-e a vallása, vagy nem, hanem több azonosítható terméket, zöldséget, gyümölcsöt, lapos kenyeret. Amit ismer. Ha megeszik egy adag kenyeret, akár uborkával, akkor nem megy el uborkát lopni, mert kapott. A letaposás meg a sietség következménye, mert bármikor elkaphatnak. Ugye, azt nem gondolod komolyan, hogy azért tapostál le, amit letapostak, hogy a következő érkező csoport már ne találjon élelmet a terepen sem? A plakátozás árából meg lehetett volna kártalanítani az érintett gazdákat. De nem ez volt a cél. A kormány mindent megtett azért, ráadásul nagyon drágán is, hogy utáljuk a migránsokat, és féljünk is tőlük.

élhetetlen 2019.01.31. 15:26:27

@Sir Galahad: „írástudatlan”. Ez is kérdéses. Ha ismeri, tudja olvasni, írni az arab betűket, akkor nem írástudatlan. Legfeljebb a latin betűket, és az idegen nyelvet nem ismeri. Ha elég fiatal lennél ahhoz, hogy már nem tanultál oroszul, és átlöknének Oroszországba pénz és kísérő nélkül az első faluba, ott te is írástudatlan lennél. Erre még nem gondoltál? Ez van, odáig kell hülyíteni a tömegeket, hogy beijedjenek attól, hogy, ha jönnek a migránsok, akkor arab számokat kell majd használnunk. Így is nézhetnéd a dolgokat.

Zoltán Rádi 2019.01.31. 16:53:40

@morph on deer: Igen, az nem annyira félreérthető :)

Sir Galahad 2019.01.31. 18:26:55

@élhetetlen: Rengeteg dolgot írtál, nem tudom, van-e értelme mindenre válaszolni. A lényeg az, hogy én azt gondolom, a migránsokat nem lehet úgy nézni, mint te. Őket nem "átlökték" ide és nem sajnálni kell öket, amiért nem tudnak igazodni a mi szokásainkhoz, szabályainkhoz: ők akarnak ide jönni, ami kötelezettségekkel jár. Ha ezek a kötelezettségek nem tetszenek, nem kell ide jönni és akkor alkalmazkodni sem kell.

Én azt gondolom, Európába kizárólag annyi és olyan migránst lehet esetleg befogadni, amennyire és amilyenre nekünk szükségünk van. Nem olyat, akit etetni, segélyezni, oktatni kell, hanem olyat, aki szakképzett, dolgozni akar és képes európai módon élni. Akinek ez nem megy, el se induljon. És bizony a kilencvenvalahány százalék ilyen. Tőlük igenis meg kell védeni Európát.

Ha ebben nem értünk egyet, akkor így jártunk.

élhetetlen 2019.01.31. 19:15:26

@Sir Galahad: „Rengeteg dolgot írtál, nem tudom, van-e értelme mindenre válaszolni.”. Csak azokra a kommentekre írtam, amit te írtál. Nem, nincs értelme mindenre válaszolni, sőt átgondolni sem érdemes, mert még megzavarna. Az egyetlen „lényeges”, amire válaszoltál, az „Őket nem "átlökték" ide”, pedig ez csak annyi volt, hogy akár Oroszországban, akár Japánban minősíthetnének téged is írástudatlannak. Jó, hogy a „lényeggel” foglalkozol, a többi mondandóm nem érdekel. Igen, csak a szakképzett, dolgozni akaró kell. Ne tanítsuk őket, ahogy a már itt lévő cigányokat sem, várjuk el, hogy maguktól jussanak el odáig, hogy orvosok, vagy atomkutatók legyenek. Te meg várod, hogy az a kevés, már jól képzett migráns jöjjön csak ide. Addig beérjük pl. Pharaonnal (bocs, meghalt), meg pár orosz maffiózóval, aki ugyan nem akar itt dolgozni, de rajtunk keresztül bejut Európába, és Európa örül. És örüljünk, hogy a Párizsi udvart is megvette egy arab (nem bérbe adtuk neki), ahogy a Klotild palotákat is. Remek. És ahhoz képest, hogy „de szívesen fogadom a cáfolatot„ szöveg után nem foglalkozol a cáfolatokkal, ezt nem tudom minősíteni.

Sir Galahad 2019.01.31. 19:41:54

@élhetetlen: Neked más a szempontod. Te abból a szempontból nézed a migrációt, hogy maguknak a migránsoknak mi és hogyan jobb, én meg abból, hogy nekünk európaiaknak jó-e. És mindkettőnknek igen szilárd az álláspontja. Van így értelme a részletkérdéseken győzködni
egymást?

kvadrillio 2019.01.31. 19:50:33

@kvadrillio: """
Bundestag-elnök: Szégyent hoz Németországra, hogy zsidók ismét a kivándorláson gondolkodnak
Bundestag
„A törvény keménységével és a polgárok ellenállásával kell szembeszegülni az antiszemitizmus, a rasszizmus és a diszkrimináció minden formájával”
"""

Minden ballib bérretteg 2019.01.31. 19:54:24

@élhetetlen:

Kíséreltezgessen csak nyugodtan a migránsok integrációjával, azok aki szeretnének.

Nagyon helyesen mi úgy döntöttünk, hogy kösz, de nem leszünk Soros bácsi kísérleti patkánya.

ÉS egyenlőre úgy tünik, hogy nekünk volt igazunk, mert mindenhol emelkedett a terror veszély, a nők elleni erőszak, a kábítószer terjesztés fogyasztás, bandaháborúk, ... ahová tömegesen betelepedtek.

élhetetlen 2019.01.31. 20:00:47

@Sir Galahad: Bocs, félreértettem ezt a hogy „de szívesen fogadom a cáfolatot„. Azt hittem, komoly. Ha nem, hát nem, akkor tényleg nincs miről beszélni.

kvadrillio 2019.01.31. 20:03:19

@Minden ballib bérretteg: DE... ha mégis akarasz egy kis tömény multikultúúúúrt látni, menj be a belvárosba valutát váltani vagy a keletibe és gyönyörködj bennük ! :O)))))))))

Minden ballib bérretteg 2019.01.31. 20:07:24

@kvadrillio: Ha van elvétve kutyaszar az utcán, az nem azt jelenti, hogy be kell az egész járdát vele borítani.

Sir Galahad 2019.01.31. 20:10:17

@élhetetlen: Az, hogy leírtad a VÉLEMÉNYEDET, meg hogy szerinted hogy lenne jó, az NEM cáfolat.

élhetetlen 2019.01.31. 20:11:24

@Minden ballib bérretteg: „Kíséreltezgessen csak nyugodtan a migránsok integrációjával, azok aki szeretnének.”. Te meg folytasd lovagias küzdelmedet a szélmalmokkal, és győzni fogsz, mert nem akarnak idejönni „migráns hordák”, még akkor sem, ha Soros bácsi küldené ide őket. Elpárolognának. De te csak harcolj ellenük. Azt már elértétek, hogy az akár itt végzett, integrálódott más színűeket is atrocitások érik, sőt magyar nőre is rendőrt hívnak, mert a fodrásztól kijőve a szitáló esőben a fejére tette a sálját. Bravó. Magyarország védett.

élhetetlen 2019.01.31. 20:21:56

@Sir Galahad: Azt hittem, befejeztük. De csak egy példa. „fosztogatták a határ közeli tanyák veteményeit”. Az nem cáfolat, hogy, ha általuk ehetőnek tartott zöldséget kapnának, akkor nem lopnának zöldséget? Mert miért lopnának, ha kapnak? Ez nem cáfolat, csak vélemény? Na, itt most tényleg befejeztem.

Minden ballib bérretteg 2019.01.31. 20:23:11

@élhetetlen:

Ez nem szélmalom.
Egészen kézzel fogható statisztikai adatok tömegei bizonyítják a migráció kapcsán megnövekdett antiszemita tmadások, nők elleni erőszakok, késelések, robbantások, kábítószerekkel üzletelések, bandaháborúk számának növekedését, ott ahol a balfasz Soros bérenc kormányok beengedték a migránoskat.

Sir Galahad 2019.01.31. 20:25:18

@élhetetlen: Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha végigolvasod azt a bizonyos mondatot, az is benne van, hogy konkrétan minek a cáfolatára gondoltam. Na, arról még a vélemény szintjén sem írtál.

Sir Galahad 2019.01.31. 20:30:01

@élhetetlen: Az lett volna a cáfolata, ha azt írod - persze tényekkel, forrással igazolva - , hogy valójában nem fosztogatták a tanyákat. Az, hogy te úgy gondolod, hogy elmaradt volna a fosztogatás, ha az igényeik szerint élelmezik, az egy feltételezés, egy vélemény, nem pedig cáfolat.

élhetetlen 2019.01.31. 22:47:31

@Sir Galahad: Értem, te csak erre vártál cáfolatot.
„Vagy te azt állítod, hogy a migránsok a határon lemondanak az otthoni életmódjukról, szokásaikról és onnantól európai módon gondolkoznak és hibátlanul beilleszkednek? A példák nem ezt mutatják, de szívesen fogadom a cáfolatot.”. Szerinted a cáfolat az lenne, ha azt tudnám bizonyítani, hogy belépnek az EU területére, megkeresztelkednek, és azonnal használják a nyelvet, és beilleszkedtek az általuk ismeretlen kultúrába. Hát ez tényleg nem megy, tehát te cáfolhatatlan tényekkel rendelkezel. És zöldséget, terményt loptak. Neked nem kérdés, hogy miért, nyilván passzióból, vagy tovább eladásra. „Az lett volna a cáfolata, ha azt írod - persze tényekkel, forrással igazolva - , hogy valójában nem fosztogatták a tanyákat.”. Ez azért egyszerű, ha nem is a te szempontodból. Ha az egyébként jól tartott kutyád ellopja a sztékedet (steak), jogosan teremted le. Ha a hat napja nem kapott kaját kutya nyúlja le, akkor nem jogos a retorzió, tök mindegy, hogy mit igazolsz forrással, mármint, hogy a szték a tiéd volt.
Én meg itt vagyok a saját ismereteimmel. Itt van szemben a szír hentes, aki halal vágást végez, a saját farmján tenyésztett állatokból, borjú, birka, bárány, és minden nap van báránymáj is, amit imádok, és régebben öt évente, ha volt húsvét előtt a sarki hentesnél. Ha be sem engedték volna, akkor nem lenne ez a szolgáltatás. És, akik letelepedési kötvényt vettek, azok nem ilyen üzletre hajtanak, de az jó, hogy csak szabad bejárást akarnak az EU-ba. És, az ország eljutott arra a szintre, hogy a házban, egyik család, akikkel tíz évig nagyon jó viszonyban voltam, most kitagadott. Éppen megkaptam az 10 éve Angliában élő unokahúgom eljegyzési fotóit, büszkén mutatom, ja, de a srác fekete. A feleség megkérdezte, hogy mit szólt az itthoni család. Mondom, örülünk, társra talált. És hol fognak lakni, Afrikában, vagy Magyarországon? A srác már Angliában született. Csak azt nem kérdezte meg a nő, hogy ezen túl csak banánt esznek-e, mert szerinte egy fekete az majom. Visszakérdeztem, komolyan gondolod, hogy azért, mert fehér a bőröd, ezért okosabb vagy? Azóta se kép, se hang, töröltek. Nekik is megvan a világképük, neked is. Ez van. És tényleg befejezhetjük.

Sir Galahad 2019.01.31. 23:08:29

@élhetetlen: Csak egy mondat, és tényleg befejeztem: a kutyám élelmezése valóban az én kötelességem, a hozzám hívatlanul berontó idegeneké azonban nem. Szép estét!

élhetetlen 2019.01.31. 23:19:07

@Sir Galahad: Akkor részemről is csak egy záró mondat, Igen lehet így is, hogy csak a kutyádért vagy felelős, és nem érdekelnek a szegények, az otthontalanok, a rokkantak, a minimál nyugdíjasok, migránsok. Nem a te ügyed. De az ország ügyének kéne lenni. Neked is jó éjszakát!

waddy 2019.02.01. 20:50:22

@Európai téridő: Az aura szerintem pontosabban fejezi ki, amit szándékoztam írni. A szavak környezetét, társadalmi-gondolati-indulati beágyazódottságát próbáltam érzékeltetni.

waddy 2019.02.01. 20:57:24

@nyelv-ész: Szociológiai értelemben az elit és az értelmiség fogalma valóban nem esik egybe. Mondandóm szempontjából viszont talán védhető: a rendszerváltás - sajnálatos módon - értelmiségi belügy volt, azt a szocializmus belső ellenzéke és a hatalom időben ébredő, de szintén képzett pártvezetése hajtotta végre.

nyelv-ész 2019.02.01. 21:12:15

@waddy: Bocs, nem személyes, de te is csak a helyet foglalod a szerveren a bölcsességeddel.

A rendszerváltás környékén még el lehetett sütni ezt a Népszabadságban, hogy "szocializmus belső ellenzéke", de 2019-ben ezzel már csak kiröhögteti magát az ember.

waddy 2019.02.01. 21:12:25

@Helga Beauty Salon: Valószínűleg pontatlanul fogalmaztam! Azt a kérdést próbáltam körüljárni, hogy mi az értelmiség szerepe a társadalmi folyamatok befolyásolásában? Arra jutottam, hogy a mai megmondóemberek egy része szívesen - és joggal - kárhoztatja a rendszerváltás értelmiségét amiatt, hogy valamiféle intellektuális magaslatról tekintett le a köznépre. Viszont 30 évvel a rendszerváltás után tisztán látszik, hogy ha a társadalmat nem sikerül - mert nem hagyják - a kiművelt emberfők sokaságává tenni, akkor az minden bizonnyal az értelmiség - köztük a kétdiplomás kisvárosi tanár felelőssége lesz!

waddy 2019.02.01. 21:19:41

@kvp: Köszönöm az alapos kritikát! Gondolatmeneted utolsó részéhez fűznék egy megjegyzést. A nyugattal és kelettel szembeni közép-európai tartózkodás nem terelte egy csapatba ezeket a nemzeteket. Ellenkezőleg: a kérdés élezésével újjáéleszti a nacionalizmust, a gyűlölködést; és ahelyett, hogy a migrációkeltette valós, összeurópai probléma-halmaz megoldásán fáradoznának, ezen országok hataloméhes politikusai a saját pecsenyéjüket sütögetik.

waddy 2019.02.01. 21:35:42

Az eredeti posztban nem a migráns-kérdést kívántam tárgyalni. Alapvetően nyelvi kérdést vetettem fel: mennyire vagyunk tisztában szavaink tágabb összefüggéseivel, azokkal a másodlagos tartalmakkal, hangulatokkal, (elő)ítéletekkel - ezeket neveztem aurának - , amelyek szavainkat körülveszik.A migráns szó tetszőlegesen helyettesíthető a konzervatív, a magyar, az 1956, a globalizmus, stb. szavakkal. Tudjuk-e mire gondolunk - pláne: mire gondol a beszélgetőtársunk - , amikor ezeket a szavakat használjuk/használja? Ahogy Karinthy írta: amíg egyedül vagyok egy szobában, ember vagyok, Amint belép egy nő, férfi leszek.

Európai téridő 2019.02.02. 09:20:29

@waddy: Egy próbát megért volna szinonímát ketresni, magyarul körülírni. Ezt a szót mások már elkoptatták.
süti beállítások módosítása