Oktalanság
2016. december 18. írta: waddy

Oktalanság

Az oktatásért felelős államtitkár szerint nincs ok az eddigi folyamaton történő változtatásra a PISA-eredmények miatt. Határozott, magabiztos szavak, érződik belőlük a felelősség és az elkötelezettség.

Nagy kérdés, hogy vajon mi iránt. Az úgynevezett köznevelési torvény elfogadása 5. évfordulójának előestéjén  érdemes átismételni, hogy milyen állomásai voltak ennek a folyamatnak. Az óraszámok drasztikus emelése, a diákjogok durva korlátozása, az egész napos iskola, a kötelező óvodáztatás, a szakképzés tönkretétele, a felsőoktatási keretszámok befagyasztása, az egyetemi hallgatók röghözkötése, az iskolabezárások, az önkormányzatok iskolafenntartói szerepének korlátozása, majd teljes megszüntetése, az államosítás, a KLIK  létrehozása, a Nemzeti Pedagóguskar korporatív testületébe való kötelező beléptetés, a hit-és erkölcstan bevezetése, a tankönyvpiac monopolizálása, egyben a tankönyvek színvonalának lerontása, a mindennapos testnevelés megfelelő infrastrukturális fejlesztés nélküli bevezetése, a rákosista szellemiségű pedagógus etikai kódex kötelezővé tétele, az iskolarendőrség intézménye, a pedagógus előmeneteli rendszerének hazug és igazságtalan rendszere, a Horthy-rendszer keresztény-nemzeti kurzusának propagálása - csupán néhány riasztó példa az elmúlt 5 évből.

És hol tart ma ez a folyamat? Lázár János szerint az iskola dolga, hogy a diákokat kereszténnyé és jó magyarrá tegye. Az iskolák tartós forráshiánnyal küszködnek, az iskolaigazgatóknak semmi beleszólásuk nincs az általuk vezetett intézmények ügyeibe, az oktatást segítő munkatársak kikerültek a rendszerből. A pedagógusbérek 5 év elteltével ugyan megemelkedtek, ám csupán arra a szintre, amit a kormány 2011-ben azonnalra ígért, és azóta halogatott. Cserében viszont megszüntette a minimálbérhez való igazítás kötelezettségét, így biztosítva, hogy a bérek közép- és hosszútávon elértéktelenedjenek. 

A Fazekas végzőseinek 30%-a készül külföldre továbbtanulni. Becslések szerint az országos átlag 7-10%-a tervezi, hogy elhagyja Magyarországot és külföldön folytatja tanulmányait. A GOSZ elnöke szerint, ha folytatódik ez a tendencia, akkor 10 éven belül minden második diák Magyarországon kívül fog tanulni. Ennek akár örülhetnénk is. Hiszen így kikerülnek a magyar oktatás elmaradott, retrográd bűvköréből és modern, használható tudásra tehetnek szert. Ha visszatérnek Magyarországra, mindannyian jól járunk majd. De visszatérnek-e? Arra a Magyarországra, amely immár Európa hivatalosan is legszegényebb állama lett, ahol a felnőtt lakosság mindössze 47%-a érzi úgy, hogy képes megfelelni a 21. század digitális kihívásának?

Hogyan értsük hát Palkovics államtitkár nyilatkozatát? Mi az a folyamat, aminek megváltoztatására a PISA felmérés eredményeinek ismeretében nincsen ok?  A válasz kézenfekvő. Folytatódjék az oktatás lezüllesztése, a diákok szövegértési, problémamegoldási kompetenciája maradjon a béka ülepe alatt, lepjen el mindent az állampárti propaganda, pusztuljon le minden épület, amit nem egyház működtet, tanítsunk továbbra is lexikális - tehát a valóságban haszontalan ismereteket, fordítsuk tekintetünket a 19. század felé, éljen a porosz iskola!

Hiszen akkor biztosítva lesz a hithű és engedelmes állampolgár-utánpótlás képzése. Nem lesznek kételkedő, gondolkodó fiatalok, akik kérdéseket tesznek föl - és ez fontos, mert a mostani és jövőbeli államtitkároknak nincsenek válaszaik. Inkább kinyilatkoztatni szeretnek. Különösen egy zérus értékű szövegértési kompetenciával  rendelkező közönség előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr6512055683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása