A tanterv nemzeti alap
2020. február 09. írta: waddy

A tanterv nemzeti alap

Tévednek azok, akik most lázításról kiabálnak és újra és sokadszor valamiféle ellenségről fantáziának, aki befurakodva a rendes emberek zárt soraiba, megpróbálja elszívni a levegőt a magyar nép elől. Amikor Czuczor Gergely beült az úgynevezett köztelevízió stúdiójába, hogy kifejtse álláspontját a NAT-ról, a műsorvezetővel karöltve egyetlen szóról kívánt értekezni: a nemzetiről.

Akkor hát először vizsgáljuk meg ezt a szót. Nemzeti az, ami jelzőként a nemzet szóhoz köthető. Történeti értelemben már a középkor óta beszélhetünk magyar nemzetről, noha ennek keretei elmosódottak voltok. Vannak dokumentumok, amelyek társadalmi osztályhoz való tartozástól függetlenül egy nemzetbe sorolják a nemességet és a jobbágyságot, más források a korona szolgálatában álló és a korona által javadalmazott csoportokat tekintik a nemzet részének. A modern nemzetfogalom a felvilágosodással került be az európai köztudatba. Magyarországon ez a reformkorban válik a közös tudat részévé, míg a Monarchia olvasztótégelyében végzetesen össze nem keveredik a nemzet és a nemzetiség fogalma, következményeinek a 20. században láttuk kárát.

Köznapi értelemben viszont a nemzeti mindössze annyit jelent hogy magyarországi, tehát hazai, tehát idevalósi az, amiről éppen szó van. A Nemzeti Színház, a Nemzeti Múzeum. a nemzeti ünnep ugyanazt a fogalmat jelöli, mint a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Színház, a Hazai Fésűsfonó és így tovább. Itt van és a miénk, mindannyiunké.

Az utóbbi években azonban a mindent elárasztó propaganda eredményeképpen lassanként minden fölvette ezt a jelzőt. Nemzeti a vágta, a dohánybolt, az adóhivatal, a sport, a kulturális alap, a levéltár, a Szimfonikus Zenekar.

És persze az alaptanterv. Amely már nem a miénk, mindannyiunké, akik ebben a hazában élünk és tanulunk, vagy éppen tanítunk. Miként a kultúra, a dohánybolt meg a többi, a közoktatás is az urak hitbizománya lett. Ők a nemzet: ez a pár száz ember, meg a nyomukban koslató és kegyeiket kereső kétmillió honpolgár. Minden ötödik magyar.

Czuczor Gergely a magyar köztévé stúdiójában többször nyomatékosan kifejtette hogy nincs semmi baj azzal, hogy ha a közoktatásban megerősödik a nemzeti érzés.

Lefordítom. Nincs semmi baj azzal, hogy ha a közoktatásban megerősödik a kormány propagandája iránti lojalitás. Amely azt kívánja az ifjúság fejébe plántálni, hogy a magyar történelem dicsőséges és diadalmas történések büszke építménye, kudarcainkért pedig a belső árulás és a nagyhatalmi ármány a felelős. Irodalmunknak nem része a közelmúlt és a jelen magyar irodalma, a magyar ( miért nem nemzeti? ) alaptörvény bevezetőjének szellemében modern irodalomnak az minősül, amit a Horthy-korszak neobarokk fasizmusa hitelesít,

Pedig lehetne értelmes vitát is folytatni az alaptantervről. Meg lehetne kérdezni a szakmát, hogy mely csatákat érdemes tárgyalni a kalandozások korából. Hogy Márai, Herczeg, Szerb Antal, Wass vagy Móricz közül ki kapjon nagyobb hangsúlyt a középiskolai irodalomoktatásban. Hogy a newtoni vagy az einsteini fizikát oktassák a kollégák. És persze az örök sláger: szükség van-e a kovalens kötés tanítására?

Mindenről és még sok egyébről lehetne és kellene beszélni szakmai körökben és a nyilvánosság előtt. Téma akadna bőven. Hiszen az idő múlásával az emberiség közös tudása egyre csak nő. Ha nem vesszük ki belőle azt, ami már elavult vagy érdektelen; és ha nem egészítjük ki avval, ami korszerű és praktikus; ha nem csökkentjük a lexikális tananyagot úgy,  hogy egyre több kreatív, gondolkodásra késztető tevékenységi formát biztosítunk a tanulók számára,  akkor egy olyan nemzedéket hozunk létre, amelyik ugyan nem érti, hogy mi történik körülötte, és nem igazodik el a modern kor kihívásai közepette, viszont rendkívül büszke lesz önmagára.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr1415466946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincs közöttünk csicska 2020.02.10. 20:55:53

lipcsyk a jelenben sem igazodnak el, hagyni kell hadd rijanak

Andy73 2020.02.10. 21:03:18

Persze lehet vitatkozni a NAT-ról. És lehet a NAT magyar irodalom tantárgy tematikájáról is. Ennél lényegesebb probléma azonban, hogy a heti magyar irodalom óraszám csökkent, miközben a tananyag nőtt. Vagyis szinte tök mindegy, hogy egyes szerzőkön vitatkozzon valaki, mert a lényeg az, hogy ez az egész jóformán csak egy hosszú lista lesz, nevekkel és címekkel, telefonkönyv-szerűen. A listához pedig nyugodtan lehet tenni még akárhány nevet, mert a kevesebb óraszámban érdemi munkára, tartalmi tanulásra lényegében nem lesz lehetőség.
És akkor azért tegyük még hozzá, hogy ez csak a NAT-nak egy nagyon kis szelete, egy tantárgy, heti két óra, még akkor is, ha az egyik legfontosabb tantárgy.
Olvasni pedig eddig is csak egy szűk rétege szeretett a diákoknak. Az a réteg ezután is fog olvasni, nem csak kötelezőt, a többiek pedig ezután se, kötelezőt se nagyon.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.11. 05:43:35

Ez van, lassan vissza kell állítani a pluralizmust, vissza kell húzni a vadliberális irányba lengett ingát.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.02.11. 06:24:25

Pedig lehetne értelmes vitát is folytatni az alaptantervről. "
veletek? na ne röhögtess, a mondataidban kb a vesszők es a hatarozott nevelok igazak...
minek? aki szerint a Verbőczy Tripantituma "egyes forrasok"? aki azt a teljesen nevetseges csusztatast hasznalja, hogy a nemzet a 19.szban alakulgatott ki?
vitaképtelen vagy haver...ennyi. majd kihevered.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.02.11. 07:22:07

náciknak nincs helye az irodalomoktatásban.

]{udarauszkasz 2020.02.11. 07:24:37

Erdekes modon, 25-35 eve meg olyan oktatas volt, hogy az altalanos iskolai anyagbol is tudok ujat mondani egy mai gimisnek.
Ami tenyleg baromira nem kell, az a vers, es evszam magolas, najo, kapjon erte pluszpontot, aki beseggeli, de ne legyen mar kotelezo. Egy csomo ember eletkedvet elvettek ezzel.
A kovalens kotes es tarsai ellenben a tudomany szerves reszei, ezt meg kene hagyni. Es kiegesziteni olyan targyakkal, amelyek tenyleg a kreativitast fejlesztik. Es egybe pontozni oket, es nem mondjuk raeroltetni a zenet egy jo rajzosra, vagy vice versa. Kreativitast terrorral nem lehet fejleszteni, a viz is eleg szarul eg, nehez vele tuzet csiholni....

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.02.11. 07:25:07

@FILTOL: "na ne röhögtess, a mondataidban kb a vesszők es a hatarozott nevelok igazak..."

A te mondataidban meg még a helyesírás se helyes, te hazaáruló, náci fasz!

Érved meg persze nulla.

enrikokaruszo 2020.02.11. 08:30:38

jelen lehet a nemzeti érzés,(tudjuk, honnan származunk, mire lehetünk büszkék, mi az a kincs, amit csak mi adhatunk a világnak), és a korszerű tudás egyszerre
nyitott vagyok az építő kritikára, viszont az ajvékolás olyan szinten azonnali, rutinszerű és hangos bármiféle történés kapcsán, hogy nem segíti, csak zavarja a valós tájékozódást
tapasztalataim szerint ez az egyik célja

nemecsekerno_007 2020.02.11. 08:46:49

@enrikokaruszo: Olyanok mint egy siratókórus. Bármit csinál a kormány Jajjajjajjajjajjajjajj veszélyben a .....
És ezek valamikor kormányon voltak.

a nagy hohohorgász 2020.02.11. 09:46:01

Amúgy meg nem lehet hogy a diákokkal van a baj mert baszik tanulni és nem a tantervvel? Ja meg a tanárokkal aki vagy globalistat vagy nacionalistat akar nevelni minden áron ahelyett hogy simán normális embert nevelne. Minden tanárnak meg van az esélye hogy minden kötelezőt más aspektusból is megvilagositson.
Amúgy meg kurva nagy szarban lehet az ország ha a magyar irodalom NAT ekkora vircsaftot okoz. Bmeg még azon csodálkozom hogy a történelemkonyvbol nem akarjátok kiszedni azokat az oldalakat amikor Magyarország sikeres volt. Inkább oktassunk helyette saul fiát kötelezően. Aztán meg vegyük ki az összes magyar vonatkozású témát hogy kertészt és spirot lehessen olvasni minden nap. Mindezt persze a demokrácia nevében. Hahaha

a nagy hohohorgász 2020.02.11. 10:20:29

És amikor újra demokrácia lesz. Alföldi rendezzen egy István a király operát úgy ahogy az valóban történt

waddy 2020.02.11. 21:46:05

@a @a nagy hohohorgász: Ez nem az a blog, ahol gátlástalanul lehet kódolt-zsidózni. Kérlek keress neked való felületet!

waddy 2020.02.11. 21:50:45

@FILTOL: Ha nincs kedved vitatkozni, ne tedd. Nem kötelező. Most akkor melyikünk a vitaképtelen?

waddy 2020.02.11. 21:52:46

@MAXVAL bircaman közíró: Konkrétan melyik tantárgy melyik tartalmi elemére gondolsz vadliberálisként?

waddy 2020.02.11. 21:56:28

@nemecsekerno_007: Ez csupán nézőpont dolga. Van olyan kórus is, amelyik minden kormányintézkedésre csóválja a farkát.
Én viszont a NAT-ról írtam. Merthogy olvastam, és nem tetszik. Szerinted melyik része hasznos a közoktatás számára?

waddy 2020.02.11. 21:58:59

@enrikokaruszo: Kérlek idézd azokat a helyeket a NAT-ból, amelyekkel kapcsolatban indokolatlan a kritika?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.12. 05:28:17

@waddy:

Nyilván a humán tárgyakról van szó. Az irodalomoktatásban máig a Kádár-kori kánon volt hatályban,

waddy 2020.02.12. 15:55:32

@MAXVAL bircaman közíró: Szerintem a Kádár-korszak nem volt vadliberális. Konkrétan: az évtizedek óta változatlan Petőfi-Arany-Ady-Babits-Kosztolányi-József A. kánonból kit vennél ki?

waddy 2020.02.12. 23:05:11

@MAXVAL bircaman közíró: És Herczeg ugyanazt az esztétikai minőséget képviseli, mint a hagyományos kánon?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.13. 05:54:08

@waddy:

E kérdésnek nincs sok értelme, az esztétikai minőség szubjektív valami.

waddy 2020.02.13. 18:06:38

@MAXVAL bircaman közíró: Akkor tehát a NAT-na bármi beleírható, mert - legalább is esztétikai szempontból minden szubjektív. Akkor szerinted mi alapján kerüljön be egy szerző az alaptantervbe?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.13. 18:45:36

@waddy:

Politikai döntés kérdése mi legyen benne.

waddy 2020.02.13. 20:19:52

@MAXVAL bircaman közíró: Értem. Ezzel nem tudok egyetérteni. Szerintem ez szakmai kérdés!

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.14. 04:57:15

@waddy:

Melyik szakma kérdése ez, hacsak nem a politikusi szakmára gondolsz?

waddy 2020.02.14. 11:40:11

@MAXVAL bircaman közíró: Egyáltalán nem. Azt gondolom, hogy az oktatás, a pedagógia egy szakma. Az a tananyag-mennyiség, amit ebbe NAT-ba belegyömöszöltek, taníthatatlanná teszi azt. Aki írta ( személye ismeretlen!), nem ismeri a mai gyerekek olvasási, gondolkodási, viselkedési szokásait.
Korábban azt írtad, hogy az esztétikai minőség szubjektív. Szerintem viszont a nemzeti érzés szubjektív; sok embernek sok mindent jelent. Az, hogy milyen műveket olvassanak a diákok az iskolában, és hogy mely csatákat tárgyalják a történelemórán, a tanárok dolga. Hazafias, vagy magyar, vagy nemzeti nem ettől lesz egy alaptanterv, hanem attól, hogy mennyire segíti a felnövekvő nemzedék tájékozódását, eligazodását a 21. században.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.02.14. 12:22:55

@waddy:

Az oktatáspolitika nem azonos az irodalomtudománnyal.