Tizenhatan
2017. január 22. írta: waddy

Tizenhatan

Tizenhatan haltak meg a buszbalesetben. Volt, akit a felüljáró betonpillére talált el álmában, volt, aki bennégett, volt, aki ki tudta törni az ablakot és megmenekült, volt, akinek a kezei között halt meg a gyermeke. Az első sokkot követően beindult a segítők áradata, ez természetes is. Számomra zavaró módon viszont ezzel egy időben elindult a nyilatkozók áradata is. Szíjjártó Péter semmitmondott a képernyőn, Balog Zoltán tréfálkozott  ( "igazi tűzkeresztség volt ez az OMSZ főigazgatójának" ), bizottságok alakultak az ügy kivizsgálására, a károk enyhítésére, a magyar kormány minden költséget áll és együtt érez. Jól van ez így? Egy ilyen tragédia után nem ezt tennénk-e mindannyian ( mondjuk Balog bunkóságától eltekintve )?

Nyilvánvalóan igen. Csak az a kérdés, hogy miért utána lett mindenki ilyen tevékeny és bőkezű? Hogyhogy nem jutott senkinek eszébe korábban vizsgálódni? Jogszabály-módosítást terveznek - eddig mire vártak? Szigorítják az autóbuszok műszaki ellenőrzését - eddig ez miért nem történt meg? Átvilágítják az érintett buszvállalatot - ez csak most lett időszerű? És a többi vállalatra majd megint csak utólag fog sor kerülni? 

Nem a felelősök felkutatására buzdítok. Ha majd jól elítélnek valakit, azzal senkit nem lehet feltámasztani. Azzal sem, hogy ha kirúgják a sofőröket ( ha ugyan életben vannak ). Meglesz majd a bűnbak és mindenki kihúzhatja magát, hogy milyen eredményesen nyomozott, vizsgálódott és ítélkezett. Ahelyett, hogy feltennének néhány kérdést, ami a lényegre világít rá.

Felteszem hát én. A busz minimum 10 éves volt, a gyártó cég 2006-ban leállt vele. A cég vezetője szerint a busz jó állapotban volt. Tehát nem kifogástalanban vagy tökéletesben. Megfelelő biztonságot garantál-e ez? A baleset helyszíne az olasz lapok szerint is az autópálya legveszélyesebb szakasza. Nem lehetett volna a felüljáró pillérét jobban megtervezni? Mi garantálja, hogy egy sofőr - legyen bármilyen gyakorlott -, nem alszik el egy pillanatra? Miért nincs a buszokon vészkijárat? Miért nem jutott még senkinek eszébe, hogy a busz baloldalán is legyen ajtó? Miért nincs olyan biztonsági berendezés, ami érzékeli a tüzet és automatikusan oltani kezd? Miért egy apró üvegtörő kalapáccsal szerelnek fel járműveket?

Mindez sok pénzbe és némi odafigyelésbe kerül. A korszerű jármű, a  sofőr elalvását megakadályozó, testre erősíthető szerkezet, egy 21. századi tűzbiztonsági berendezés, egy nagykalapács nem olcsó - de nekem ne mondja senki, hogy Magyarországon nincsen pénz! Ezt hallgatom 50 éve, és mindig kiderül, hogy amikor kell és akinek kell, mégiscsak akad - és nem is kevés. És akkor most le lehet engem demagógozni meg populistázni: nem stadionra meg úszó vébére meg látványberuházásokra kell költeni azt a tengersok pénzt, hanem arra, hogy az a kis tyúkszaros életünk biztonságban és nyugalomban teljen el! Hogy a sofőr - mondjuk - derűsen és kipihenten üljön a volánhoz és ne - istentudja - valami heves családi szócsata után, mert nem jön ki a fizetéséből, mert tele van feszültséggel, mert tiszta kudarc az élete.

És akkor most mi legyen? Az én iskolám diákjai egy hét múlva indulnak sítáborba. Szedessük szét az autóbuszt és vizsgáljuk át az utolsó csavarig? Menjünk végig streetview-val a googlemaps-en, hogy hol veszélyes a sztráda? Ültessünk egy embert a sofőr mellé, aki végig szóval tartja őt, nehogy elaludjon? Mindenki vigyen magával poroltót és baltát? Vagy biztassuk a szülőket arra, hogy ne engedjék el gyermekeiket? Vagy legyünk fatalisták: balesetek mindig voltak, nem kell rémeket látni?

A statisztikák szerint a közúti balesetek 1%-ában vesz részt autóbusz. A saját tragédiánk viszont minden esetben 100%-os.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr6212145711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása