Attila
2021. március 07. írta: waddy

Attila

Ő az a férfi, aki mostanában jelent meg a nyilvánosságban, azzal az állítással, hogy 10 és15 éves kora között számos alkalommal abuzálta őt egy egyházi személy. Az illető diakónus kispap volt, ám később, felszentelt papként is folytatta a zaklatást. Nincs ebben semmi különös: a katolikus egyház hosszú története számos hasonló esetet ismer  - és hallgat el. Két új elem azonban mégis időszerűvé teszi, hogy szót ejtsünk róla.

Az egyik, hogy az áldozat névvel, arccal megjelent a nyilvánosságban. A másik pedig, hogy az úgyszintén névvel megjelölt elkövető mögött a háttérintézmény feszesen összezárt. Ez azért meglepő, mert más hasonló esetekben az áldozat felelősségének, ráutaló magatartásának felvetése heves indulatokat szokott kelteni. Attila esetében viszont büntetőjogi vizsgálat tárgya lett az áldozathibáztatás: a katolikus anyaszentegyház magyarországi vezetői pert indítottak Attila ellen.

 Talán idézzük fel azokat a történeteket, amelyek felborzolták a hazai kedélyeket az utóbbi évek során. Kezdődött Sipos Pál táboroztatásával. Őt sokáig  név nélkül emlegette a sajtó, amíg aztán nyom nélkül eltűnt az országból, és hirtelen lehetett róla beszélni. Kis szünet után következett Gothár Péter ügye, amelyben sem a sértettről, sem az elkövetett abúzusról nem szivárgott ki információ, mert a színház szigorúan összezárt - ezúttal az áldozat mögött. Majd jött Kerényi Miklós Gábor ügye, aki viszont kiállt a nyilvánosság elé, és részletesen mesélt sajátos rendezői technikájáról a színház egyik művészével kapcsolatosan. A következő biztosítékot Sárosdi Lilla verte ki, aki beült Marton László autójába, hogy annak lakására vitesse magát. Az ezt követő felháborodás nyomán Martont kirúgták és meghurcolták. Végül következett Eszenyi Enikő, aki valamilyen titokzatos verbális abúzust követett el több meg nem nevezett személy ellen. Sipos Pál ügyét leszámítva, a többiek – elkövetők és sértettek egyaránt – felnőtt emberek voltak.

Azt gondolom, idejön volna tisztázni: mit is értünk zaklatáson és ki az áldozat? Amikor egy tanítványom, egy diáklány, ösztöndíjjal Spanyolországba ment tanulni, az első nap kibontott, hosszú szőke hajjal, feszes, kivágott pólóban, kis forrónadrágban jelent meg az iskolában. Tanítás után a fiúk megvárták, körülvették és a következő javaslatot tették neki: vamos a joder! Felháborodott, sírva fakadt, de aztán a lányok félrehívták és elmondták, hogy ők nem véletlenül járnak tramplinak öltözve. Talán el kellene gondolkodnunk azon, hogy ki az áldozat és ki a csábító. És hogy melyik cselekedet milyen büntetést von maga után.

Egy másik példa - ezúttal saját élményanyagból. Amikor 16 évesen, miniszoknyás osztálytársnőim combját figyeltem, és a tanár felszólított, nem tudtam felelni. Egyest kaptam és ezt végtelenül igazságtalannak éreztem. Ma úgy mondanám: áldozattá váltam.

Lehet és kell is vitatkozni arról, ami körülöttünk és egymás között zajlik. Lehet és kell is vitafórumokat rendezni a kultúrharcról, a posztmodern életérzésről, me too kampányról, politikai korrektségről és így tovább. De az, amit a magyar katolikus egyház felső vezetése művel, az színtiszta gyalázat! Ahelyett hogy minden követ megmozgatna azért, hogy a gyerekeket szexuálisan abuzáló egykori tagját megakadályozza abban, hogy ma is gyerekek tömegeit táboroztassa, inkább az egykor megalázott és a traumákat mind a mai napig hordozó Pető Attila ellen kezdeményez bűnvádi eljárást.

Hamarosan itt a húsvét. Kitűnő alkalom arra, hogy az érintettek magukba nézzenek, és amikor az áldozatról mondanak ájtatos szavakat a szószékről, olykor esetleg egy kicsit szégyelljék el magukat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigmauj.blog.hu/api/trackback/id/tr3516452978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lorrh 2021.03.08. 07:22:54

"Eszenyi Enikő, aki valamilyen titokzatos verbális abúzust követett el több meg nem nevezett személy ellen"

Nem lenne nagy baj és hitelesebb lenne a mondanivalód, ha témákban előzőleg tájékozódnál. Mert így ebből a mondatodból egyértelmű, hogy eszenyivel szimpatizálsz és az abúzusokat kamunak minősíted. Hibát követsz el ezzel.

www.youtube.com/watch?v=w3emfO0dFEg

MEDVE1978 2021.03.08. 12:05:10

Ez egy nagyon szerteágazó probléma. Mindig a Guns n' Roses Garden of Eden című száma jut eszembe. Annak van egy olyan sora, hogy "sex is used anyway it can be".

Gyakorlatilag az emberekre ez igaz is. Vannak egyértelmű esetek, mint amikor gyermekeket erőszakolnak meg és ennek egyik intézményesült formája a katolikus egyház. A nemi erőszak lényege egyébként döntően nem a szex, hanem a hatalom, dominancia kifejezése. A szex csak a kifejeződési módja. Ez a katolikus egyházban egyértelműen párosul egy természetellenes szexuális magatartásssal (nemi vágyuk teljében levő férfiak önmegtartóztatásra kényszerítése) és egy nagyon erős, hagyományosan domináns hierarchiával. A kettő egyvelegéből lesznek a kiskorúakat érintő szexuális erőszakok. A hierarchia és a hagyomány annyira erős tényező itt, hogy az elkövetőket védik gyakorlatilag a végsőkig.

Ez azért egy eléggé speciális környezet, legfeljebb a szülő és gyermeke, illetve a tanár és tanítvány viszony hasonlítható hozzá. Itt a domináns felnőtt és a sebezhető gyerek felállás gyakorlatilag teljesen egyenlőtlenné teszi a helyzetet.

Ettől eltérő véleményem szerint az egyéb élethelyzetekben - két felnőtt között - történő szexuális kényszerítés, pl: munkahelyen, társasági élet színterein, házzasságban stb. A két felnőtt között egyik sem lehet annyira domináns, mint egy felnőtt egy gyermekkel szemben. Alapvetően egy jó dolog, hogy a szexuális erőszak mértékét csökkenteni akarják egy társadalomban. A szomorúnak azt tartom, hogy ez igen egyoldalúan következik be és fegyverként is használt dolog. A meetoo egy figyelemfelhívó valaminek indult azzal, hogy igen, itt baj van, szexuális ragadozók vannak Hollywoodban. Viszont ez innentől kiterjedt és vadhajtásokat vett fel. Az mindenki szerint nemi erőszak, ha Weinstein a fiatal színésznőt elcsalja a lakására, ott pedig leteperi és az ágyon annak akarata ellenére magáévá teszi. Kérdéses, hogy mi van akkor, ha mondjuk levetkőzik előtte és elkezd maszturbálni, valamint azt mondja, hogy ha leszopsz, akkor megkapod a szerepet. Ez nekem nem ekvivalens a tradicionális nemi erőszakkal. Hogy miért? Ez egy erkölcstelen ajánlat, de a nő nincs fizikailag kényszerítve. Ha nem fogadja el az ajánlatot, akkor pedig diszkrimináció. De ez nem tradicionális nemi erőszak. Visszaél a hatalmával? Mindenképpen, de ez az élet számos területén megtörténik más kontextusokban, igazi business as usual.

Volt az a humorista, aki bement a női öltözőbe és kiverte, mire a női humoristák ráhívták az őrséget. Ez nem nemi erőszak, messze van tőle.
Hogy a nők sérülhetnek lelkileg ettől? Igen. Az ember sérülhet szinte bármitől. Ha lát egy közúti balesetet, attól is. Akkor sem minősül erőszaknak. A baj a meetoo-val igazából az, hogy az eszköze nem a jogi felelősségrevonás, hanem a médiában történő lincselés lett. Így viszont bárki meglincselhető, akire valaha egy nő azt mondja, hogy utánafütyült az utcán.

Lorrh 2021.03.08. 14:58:44

@MEDVE1978: "Így viszont bárki meglincselhető, akire valaha egy nő azt mondja, hogy utánafütyült az utcán. " Így van!

Jó példa erre a vadfeminizmusra egy kortárs írónő, akinek egy regényéről született kritikában ez található:
"Igaz ugyan, hogy az elbeszélők direkten nem értékelnek, a könyv teremtett szerzői tudata mégis problémás, ugyanis félreérthetetlen vulgárfeminizmusa nehezen védhető. A nemi viszonyok ábrázolása roppant egyoldalú, mindig csak a férfiak lépnek félre, tesznek erőszakot másokon, használják ki a nőket. A nők viktimológiai alanyként láttatása a Pixel kapcsán már elérte a kritika ingerküszöbét, ilyen tö­ménységű, ennyire tendenciózus megjelenésére azonban Tóth Krisztina pályáján véleményem szerint eddig nem volt példa."

Ez az írónő volt az aki pár hete kritizálta Jókai regényalakjait, hogy nem felelnek meg a "mai" női szerepfelfogásnak és károsak a gyerekekre, mert ebből látják a mintát.
Jókaiból.
A mintát.
A mai gyerekek, kamaszok.

waddy 2021.03.08. 18:25:02

@Lorrh: Eszemben sincs. Arra utaltam, hogy pl. erről az ügyről sem tudhatni semmii konkrétat. Nincsenek nevek, nincs hiteles esetleírás.
süti beállítások módosítása